14jun Foto-Elise-van-Loon Nieuws - 14 juni 2021

Het verhaal van Elise en Alyssa bij Brasserie Bloem


De kwaliteitsrapporten van Driestroom over 2020 staan op onze website. Elk jaar beoordelen we de kwaliteit van de verschillende onderdelen van onze organisatie volgens de richtlijnen uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. We beschrijven in de rapporten op welke punten we als Driestroom goed scoren en waarin we ons verder kunnen ontwikkelen als het gaat om kwaliteit van zorg. Daarnaast delen cliënten, assistent-medewerkers, medewerkers en franchisenemers hun eerlijke verhaal over hun ervaringen met (kwaliteit van zorg bij) Driestroom. Hieronder het verhaal van Elise en Alyssa bij Brasserie Bloem. Op een mooie plek in het hart van Bemmel is Brasserie Bloem gevestigd. Bij deze sociale horecaonderneming aan het marktplein zijn mensen met en zonder vergrote afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam. Vanuit de missie “Haal het beste uit jezelf, en elkaar” zorgen Elise en Alyssa ervoor dat het hun gasten aan niets ontbreekt. Lunch en diner Alyssa Davidson Descelles (25) is sinds een jaar Bedrijfsmanager van de Brasserie. Alyssa: ‘Zeven dagen per week zijn we geopend voor lunch en op vrijdag en zaterdag ook voor diner. Door corona zijn we nu helaas alleen geopend voor het afhalen van maaltijden. Brasserie Bloem is onderdeel van DROOM!. Vanuit mijn opleiding tot Facilitair Leidinggevende Mbo niveau 4 heb ik stagegelopen bij DROOM! De Aam en vervolgens heb ik meerdere jaren gewerkt bij DROOM! De Landerij. Ik zit nu goed op mijn plek bij Bloem en ben deze zomer dus al vijf jaar werkzaam bij DROOM!/Driestroom.’ Assistent-medewerker Elise van Loon (19) vult aan: ‘Ook ik ben er vanuit mijn stage ingerold. Ik heb de horeca-opleiding gedaan en werk hier nu bijna twee jaar, ik sta in de bediening.’ Medewerkers Alyssa: ‘Bij Brasserie Bloem werken tien tot vijftien assistent-medewerkers tussen de 18 en de 50 jaar oud die werkzaam zijn in de bediening, de keuken of de spoelkeuken. Daarnaast zijn er zes eerste medewerkers, waaronder twee participatiecoaches die de assistent-medewerkers helpen bij vraagstukken en ondersteuning bieden op de werkvloer.’ Elise: ‘Ik werk in de bediening omdat ik het contact met de gasten erg leuk vind. Het werken in de keuken is voor mij te chaotisch. In het begin vond ik het opnemen van de telefoon heel erg eng. De participatiecoaches hebben mij hiermee geholpen en nu doe ik het bijna dagelijks.’ Kwaliteitsborging Alyssa: ‘Kwaliteit van zorg vinden we hier erg belangrijk. Onze participatiecoaches stellen samen met de assistent-medewerkers persoonlijke plannen met actiedoelen op waaraan de assistentmedewerkers willen werken. Om deze plannen concreet te maken, gebruiken we doelenkaarten. De doelen worden ook gedeeld met de andere medewerkers zoals de chef-koks en medewerkers uit de bediening zodat iedereen ervan op de hoogte is. Samen gaan we aan de slag om het doel in één stap of meerdere kleine stapjes te bereiken. Door oefening en herhaling maken de assistent-medewerker zichzelf de vaardigheden eigen. Het uiteindelijke doel is om assistent-medewerkers klaar te stomen voor de stap naar betaald werk, dat is de visie op arbeidsparticipatie die wij hier hanteren. Maar doorstroom naar een andere horecalocatie of, door het hier opgebouwde vertrouwen, juist de stap durven zetten naar een hele andere branche vinden wij ook erg mooi om te zien.’ Elise vult aan: ‘Ik voel me hier vertrouwd en er wordt naar mij geluisterd. Als ik iets heel moeilijk vind, dan zeggen ze niet dat ik het zelf maar moet uitzoeken maar helpen ze mij daarbij zodat ik het een volgende keer wel zelf kan.’ Alyssa: ‘Bloem is een heel hecht team, ook de groep assistent-medewerkers onderling. Onze gasten geven ook altijd aan dat ze zich hier heel prettig voelen, er hangt een gemoedelijke sfeer.’ Verbeterpunten Zoals in elke organisatie, zijn er ook hier dingen die beter kunnen. Elise: ‘Als het heel druk is, is het soms wat chaotisch en vliegen we door elkaar heen.’ Alyssa: ‘Dat kan ik beamen inderdaad en dat komt mede door een stukje structuur waar we nog hard aan werken. Zo gaan we werken met takenlijsten, heldere instructies en opstartlijsten zodat assistent-medewerkers precies weten wat ze moeten doen. Daarnaast willen we dat een participatiecoach bijvoorbeeld weet wat er moet gebeuren in de keuken als een chef-kok ziek is. We willen dat we elke dag gewoon kunnen draaien, ook al valt er iemand weg.’ Elise: ‘Als medewerker in de bediening neem ik de bestellingen op, breng ik deze weg en ruim ik af en sta ik regelmatig achter de bar. Dat laatste vind ik het leukste! Het brengen van bestellingen vind ik nog spannend, ik ben bang dat ik wat laat vallen, maar het gaat steeds beter. Ook zou ik graag nog wat meer kennis hebben van de inhoud van de kaart. Of een tosti ham/kaas bijvoorbeeld ook zonder ham kan, maar ook moeilijke vragen natuurlijk.’ Een jaar corona Ten tijde van het interview heeft Nederland al ruim een jaar te maken met het coronavirus. Elise: ‘Tijdens de eerste lockdown moesten we drie maanden thuisblijven, dat was heel erg lang. Daarna mochten we wel komen maar bleef de brasserie dicht.’ Alyssa: ‘Het werk biedt structuur in de levens van de assistent-medewerkers dus we hebben ze wel laten komen maar op een andere manier invulling gegeven aan de dagen. We combineren de dagen met schoonmaak en werkzaamheden gericht op arbeidsparticipatie. Daarnaast hebben we vanuit onze keuken bijgedragen aan het koken voor de woonvormen van Driestroom. Sinds dit jaar bieden we take away aan dus ook daar zijn we druk mee. Daarnaast is er een nieuwe menukaart in de maak waar we medewerkers op proberen in te werken, bijvoorbeeld door middel van quizjes. Ook hebben we laatst een cursus borden lopen en lopen met een dienblad georganiseerd, leuk en leerzaam.’ Passie voor het vak Alyssa: ‘Toen ik een jaar of 14 was, ben ik begonnen in de afwas en ik heb steeds weer een stapje verder naar boven toe gemaakt. Ik waardeer het in mijn huidige functie dat ik assistent-medewerkers hulp kan bieden om ze te laten groeien. En dat natuurlijk in combinatie met mijn passie: de horeca, dus beter kan niet. In de loop der jaren heb ik veel geleerd. Ik heb veel kennis opgedaan, ben daadkrachtiger geworden en heb geleerd om mijn mannetje te staan.’ Elise: ‘Het werk in de horeca vind ik erg leuk. In mijn functie is het belangrijk dat je heel gastvrij bent en niet chagrijnig. Ik was in het begin heel bang maar durf steeds meer. In de toekomst wil ik denk ik met kinderen werken. Deze baan is een soort opstapje voor mezelf waarin ik heel veel kan leren.’ Alyssa vult aan: ‘Assistent-medewerkers komen hier vaak vrij onzeker binnen maar stukje bij beetje krijgen ze meer zelfvertrouwen en ontdooien ze. Dat is iets wat mij heel trots maakt!’ Alledaags geluk Elise: ‘Ik ben dankbaar voor deze leuke plek waar ik mag werken. Ik leer hier veel, het is gezellig en ik ben blij dat ik niet thuis zit, dat maakt mij gelukkig. Alyssa: ‘Het maakt mij gelukkig dat ik elke dag met een trots gevoel naar huis kan gaan en dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan de doelen van de assistent-medewerkers. Als ik vijf jaar vooruitkijk, denk ik dat ik hier zeker nog ben. We hebben nog wat in te halen na dit coronajaar. Samen met het team willen we Brasserie Bloem beter op de kaart zetten en leuke tijden beleven. En we hebben nog enkele werkplekken vrij voor assistent-medewerkers dus heb je interesse of weet je iemand, benader ons dan zeker.’ Elise: ‘Ik hoop dat we snel weer open mogen en dan raad ik iedereen aan om een heerlijke Bloem-plank te bestellen, mijn favoriet!’   * Op de eerste foto staat Elise, op de tweede foto staat Alyssa.   Lees verder
09jun Nieuws - 09 juni 2021

Het verhaal van Rietje, Roger en Caroline bij Broerweg-Eikstraat


De kwaliteitsrapporten van Driestroom over 2020 staan op onze website. Elk jaar beoordelen we de kwaliteit van de verschillende onderdelen van onze organisatie volgens de richtlijnen uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. We beschrijven in de rapporten op welke punten we als Driestroom goed scoren en waarin we ons verder kunnen ontwikkelen als het gaat om kwaliteit van zorg. Daarnaast delen cliënten, assistent-medewerkers, medewerkers en franchisenemers hun eerlijke verhaal over hun ervaringen met (kwaliteit van zorg bij) Driestroom. Hieronder het verhaal van Rietje, Roger en Caroline bij Broerweg-Eikstraat. In de gemoedelijke Nijmeegse volksbuurt Hengstdal liggen de woonvormen Broerweg en Eikstraat. De buurt staat bekend om zijn sociale samenhang en het wonen voelt daarom vertrouwd en veilig. Maar hoe is dat ten tijde van corona? We spreken bewoonster Rietje en twee medewerkers over hun ervaringen met het afgelopen jaar en over het wonen en werken op deze locatie. Wonen bij Driestroom ‘Bij woonvorm Broerweg wonen zeven cliënten met een licht tot matig verstandelijke beperking’, vertelt teamleider Caroline Eberson (56). Zij werkt al 33 jaar bij Driestroom waarvan de laatste twaalf jaar voor de woonvormen. ‘Deze bewoners hebben veel structuur nodig en daarom is er 24 uur per dag begeleiding aanwezig. Daarnaast wonen er vier cliënten op de galerij boven de woonvorm. Zij zijn wat minder afhankelijk maar wonen dichtbij omdat ze nog wel ondersteuning nodig hebben. Vlakbij ligt locatie Eikstraat. Hier heeft Driestroom twee woningen voor elk vier personen. Een derde woning wordt inmiddels opgeknapt en biedt straks ruimte aan drie personen. Deze bewoners zijn allen redelijk zelfstandig en hebben minder structuur nodig, zij kunnen hulp vragen op afstand.’ Persoonlijk begeleider Roger Lensen (53) vult aan: ‘We werken met één team voor beide locaties. De bewoners van de galerij en de Eikstraat kunnen terecht op de Broerweg met hun vragen.’ De leeftijd van de bewoners varieert van 20 tot 72 jaar. Eén van hen is Rietje Scholten (70). Zij woont inmiddels 1,5 jaar op de Eikstraat in een woning samen met drie heren. Rietje: ‘Na de Paasdagen verhuis ik naar de nieuwe woning en woon ik met in ieder geval één andere dame, dat past beter bij mij en daar heb ik veel zin in.’ Een dag uit het leven van.. Roger: ‘Mijn werkdagen verschillen behoorlijk. Van maandag tot en met donderdag zijn de bewoners van de Broerweg overdag naar dagbesteding. Dan is er tijd voor regelzaken of het werken aan de zorgplannen. Op vrijdag en in de weekenden zijn de bewoners overdag thuis en ben ik veel op de groep om nabijheid te bieden. Ook doe ik elke dag een rondje langs de galerij en de woningen aan de Eikstraat. Ik zoek even een contactmomentje met de bewoners om te vragen hoe het gaat, hoe ze erbij zitten en of er bijvoorbeeld nog iets geregeld moet worden. Dat contact is belangrijk.’ Roger werkt sinds negen maanden voor Driestroom. ‘Ik heb jarenlang administratief werk gedaan maar miste de passie in mijn vak. Vier jaar geleden ben ik als zij-instromer aan de slag gegaan in de zorg. Ik heb de opleiding maatschappelijke zorg gevolgd en voel me hier als een vis in het water, de bewoners zijn heel vriendelijk. Cliënten hebben veel inspraak en kunnen zelf onderwerpen aandragen die zij graag anders of beter zien, zoals voeding, huisvesting, inrichting of medicatie. Dat is denk ik een sterk punt van ons, we stellen de bewoners centraal en betrekken ze bij wat er op de locatie gebeurt. en gemotiveerd.’ Rietje vult aan: ‘Ik help graag mee met de huishoudelijke taken. Ik ga soms mee een boodschap doen en help wekelijks met het opruimen van de bezorgde boodschappen. Ook heb ik de meubels voor de nieuwe woning mee mogen uitzoeken en assisteer ik bij allerlei andere klusjes. Normaal gesproken ga ik op dinsdag naar de handwerkclub maar die is door corona al even dicht. Ik zou misschien ook één dag per week naar de dagbesteding gaan maar door corona zijn die plannen nog even in de ijskast gezet.’ Caroline: ‘Iedereen is erg betrokken. Ik ben naast de locaties Broerweg-Eikstraat ook teamleider van woonvorm Patrijsstraat in Beneden-Leeuwen. Ik probeer mijn tijd te verdelen door twee dagen op de ene locatie te zijn en twee dagen op de andere. Als je aanwezig bent, vinden medewerkers het fijn om toch even live contact te hebben en praktische zaken door te spreken. Naast die gesprekken heb ik ook veel afspraken staan met behandelcoördinatoren, interne afdelingen zoals Facilitair maar ook met cliënten en leveranciers. Daarnaast ben ik druk met het uitvoeren van beleid en het naleven van de regels en richtlijnen omtrent corona.’ Kwaliteitsborging Caroline vervolgt haar verhaal: ‘Wij borgen de kwaliteit van onze werkzaamheden door te werken vanuit protocollen en richtlijnen. Dit doen we onder andere door onze medewerkers zo goed mogelijk te scholen. Ook hebben we regelmatig overleg met de persoonlijk begeleiders en de behandelcoördinatoren. Daarnaast starten we binnenkort met het implementeren van NCare, een digitaal toedienregistratiesysteem in het kader van de medicatieveiligheid. Tot slot hebben we een cliëntenraad. Cliënten hebben veel inspraak en kunnen zelf onderwerpen aandragen die zij graag anders of beter zien, zoals voeding, huisvesting, inrichting of medicatie. Dat is denk ik een sterk punt van ons, we stellen de bewoners centraal en betrekken ze bij wat er op de locatie gebeurt.’ Rietje licht toe: ‘Dat klopt, we maken bijvoorbeeld altijd samen met de begeleiding de menulijst. We kiezen samen wat we willen eten. Als er een dag iets op het menu staat dat ik niet lust, dan krijg ik een apart potje groente, dat is goed geregeld. Ook werk ik samen met mijn persoonlijk begeleider aan mijn zorgplannen. Ik heb aangegeven dat het mijn wens is om met anderen te wonen die meer de gezelligheid opzoeken. Nu zit ik ‘s avonds vaak alleen, dat vind ik jammer. Ik ben heel blij dat dit gelukt is en dat ik binnenkort kan verhuizen. Er wordt goed naar mij geluisterd’. Blijven verbeteren Roger vult aan: ‘Er is ook wekelijks een bewonersoverleg. In een informele vorm, bijvoorbeeld tijdens het eten, vragen we of er nog iets speelt en of iemand nog iets kwijt wil. Laatst nog, gaf Rietje aan dat ze het niet prettig vindt dat haar medebewoner ’s avonds laat de deur laten openstaan bij het buitenzetten van het vuilnis. Ze voelt zich dan onveilig over wie er allemaal binnen kan komen. Dit is meteen opgepakt met de betreffende bewoner, die nu weet dat hij even de deur achter zich dicht moet trekken.’ Rietje: ‘Ik heb bijvoorbeeld ook aangegeven dat ik het niet fijn vind dat, wanneer ik serieus in gesprek ben met de begeleiding, we worden afgeleid door hun telefoon die afgaat. Ik heb dan liever dat ze die even uitzetten zodat ze echt persoonlijke aandacht kunnen geven.’ Caroline: ‘Het is fijn dat we dit soort zaken vaak snel kunnen verbeteren voor de bewoners. Zo zijn er natuurlijk altijd wel verbeterpunten. Het rapporteren op doelen is als verbeterpunt opgenomen in onze jaarplannen. Het elektronisch cliëntendossier ONS heeft inmiddels meer vorm gekregen en daar willen wij nu meer onze aandacht op vestigen.’ Roger: ‘Ik vind dat er nog wel wat te verbeteren valt in de contactmomenten met de cliënten. Deze staan nu nog per bewoner op vaste tijdstippen in de agenda terwijl ik merk dat dit niet voor iedereen goed werkt. Soms bewaart iemand zijn frustraties van iets waar hij tegenaan loopt namelijk dagenlang tot aan dat contactmoment. Dan blijft iemand lang in zijn of haar emotie zitten, terwijl dit veel eerder opgelost zou kunnen worden. Ik probeer daar wat relaxter mee om te gaan en vind dat contactmomenten ook kunnen vanuit spontaniteit. Ik merk dat ik daar samen met de bewoners beter mijn weg in vind op deze manier.’ Een jaar corona Caroline: ‘Inmiddels hebben we al een jaar te dealen met de coronamaatregelen. Vorig jaar maart begon de hectiek. Doordat we een diversiteit aan bewoners hebben, hadden we te maken met verschillende regels. Voor de bewoners van de Broerweg die naar dagbesteding gaan, golden andere afspraken dan voor de bewoners van de galerij die bij een sociale werkplaats werken. Dat maakte het heel lastig. Gelukkig werden alle regels en procedures rondom corona op een gegeven moment centraal gecoördineerd vanuit een Taskforce-team van Driestroom. De bewoners werden heel erg beperkt in hun mogelijkheden; weinig bezoek ontvangen, niet meer samen boodschappen doen, geen terrasje pakken. Begeleiders waren druk met protocollen doornemen en uitleggen van wat wel en niet mocht. Ook hebben helaas te maken gehad met coronabesmettingen in december en januari. Eerst waren bewoners van de galerij besmet, daarna bewoners van de Broerweg en toen volgde ook nog de Eikstraat. Dit heeft wel anderhalf tot twee maanden gespeeld, iedere keer was er ergens een uitbraak en moesten bewoners in quarantaine, dat was heel heftig en werd echt als vrijheidsbeperkend ervaren.’ Rietje vult aan: ‘Van mijn medebewoners lag er één met corona in het ziekenhuis en de twee anderen waren ook besmet. Ik als enige niet. Ik heb toen tijdelijk op de Broerweg kunnen wonen want daar was de uitbraak toen net voorbij.’ Caroline vervolgt haar verhaal: ‘Wat wel heel mooi is, is dat ouders en verwanten heel erg betrokken waren en meedachten in hoe ze het draaglijker konden maken voor de bewoners en het personeel. We hebben veel kaartjes en lekkers gekregen en ideeën ontvangen om bijvoorbeeld een slinger te maken met data om de quarantainedagen af te tellen.’ Roger: ‘Wat ik als heel lastig heb ervaren, is dat ik zeker op de Broerweg veel minder de nabijheid kon bieden aan de bewoners omdat ik constant volledig in beschermende kleding moest werken. Dat merkte ik ook terug in het gedrag van sommige bewoners.’ Caroline: ‘Je merkt dat de rust nu weer wat is teruggekeerd. Bewoners kunnen bijvoorbeeld weer op afspraak winkelen. En inmiddels hebben de meeste bewoners hun eerste vaccinatie ontvangen, het is nu wachten op de tweede prik en hopen dat we snel weer terug kunnen naar het normale leven.’ Alledaags geluk Rietje: ‘Als ik gezond blijf en niets mankeer, hoop ik hier over een paar jaar nog lekker te wonen. Ik ben hier gelukkig. Ik kan in de buurt boodschappen doen, een keer naar de stad, ik vind het fijn dat ik hier mag zijn. Ik ken hier alles, mij krijg je hier de wijk niet uit. Ik heb geen corona gehad en ik verhuis binnenkort naar mijn nieuwe woning, dat maakt me vrolijk en daar heb ik echt zin in!’ Roger vult aan: ‘Ik hoop hier over een paar jaar ook zeker nog persoonlijk begeleider te zijn, mits de ADL-zorgverlening (algemene dagelijkse levensverrichtingen) niet enorm groot wordt. Ik vind vooral het contact met de bewoners leuk. Als een soort coach help ik de bewoners stappen te zetten om hen verder te brengen, daar krijg ik veel energie van. Ik word er gelukkig van als ik veiligheid en nabijheid kan bieden en zie dat dat helpt. Mijn werk is nooit een sleur, dat motiveert me!’ Caroline: ‘Ik ga nog steeds elke ochtend met veel plezier naar mijn werk, dat is belangrijk. Als ik anderen gelukkig zie, of dat nu de bewoners zijn of mijn collega’s of familieleden, dan maakt mij dat ook gelukkig. Over vijf jaar hoop ik een goed draaiende franchiselocatie te hebben, dat zou mooi zijn!’   Lees verder
09jun Nieuws - 09 juni 2021

Driestroom woonlocatie De Gildekamp


Driestroom is geschrokken van de ingrijpende gebeurtenis die op donderdag 27 mei heeft plaatsgevonden in de Nijmeegse wijk Gildekamp. In deze wijk is een 62-jarige man dood aangetroffen in zijn woning. Twee verdachten, een 20-jarige man en een 21-jarige vrouw uit de buurt, zijn diezelfde dag aangehouden. Driestroom heeft een woonlocatie in deze wijk, eveneens genaamd “De Gildekamp”. De 21-jarige vrouw ontvangt begeleiding van Driestroom en woont bij deze locatie. De 20-jarige man ontvangt geen begeleiding van Driestroom en woont niet bij Driestroom, hij is geen cliënt van Driestroom.  We zien en horen het verdriet wat leeft bij betrokkenen en buurtbewoners naar aanleiding van deze gebeurtenis. Ook zien we hun bezorgdheid en ongerustheid. Deze gevoelens spelen ook bij onze collega’s en cliënten van locatie De Gildekamp. Al ruim 25 jaar begeleiden wij mensen met een licht verstandelijke beperking bij woonlocatie De Gildekamp. Dit doen we vanuit professionele kaders.  Het politieonderzoek loopt momenteel. Ook Driestroom wil weten wat er precies gebeurd is. De 21-jarige vrouw zit in voorlopige hechtenis. Driestroom heeft vanwege de voorlopige hechtenis geen contact meer met haar kunnen hebben.  Woonlocatie De Gildekamp Driestroom ondersteunt mensen, van jong tot oud. Bij zo’n 90 kleinschalige locaties in regio Arnhem-Nijmegen en daarbuiten, kunnen cliënten wonen, leren en/of werken. Hier krijgen zij ondersteuning en zorg op maat, van dagbesteding tot aan 24-uurs zorg. Eén van de woonlocaties is De Gildekamp. Deze locatie bestaat uit een aantal woonhuizen verspreid in de wijk. De begeleiding aan de cliënten van de Gildekamp wordt aangeboden vanuit een centrale locatie die nabij in de wijk staat. Ook is er een inloop waar de cliënten terecht kunnen voor een gezamenlijke maaltijd of koffie en thee.  De cliënten van woonlocatie De Gildekamp hebben een licht verstandelijke beperking, ze hebben een WMO of WLZ indicatie. Op basis daarvan ontvangen ze wekelijks een aantal uur begeleiding van Driestroom. De mate van begeleiding en het aantal uur is passend bij de zorgvraag van de cliënt. Ze worden begeleid met dagelijkse hulpvragen. Voorbeelden hiervan zijn het afhandelen van moeilijke post, het doen van boodschappen of het huishouden. Overdag gaan de cliënten naar een dagbesteding, het werk of zijn thuis.    Lees verder
08jun Nieuws - 08 juni 2021

Werkfit-traject scoort een 9


Beoordeeld met maar liefst een 9! Wat? Het Werkfit-traject van Driestroom. In 2020 hebben 10 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via Driestroom het Werkfit-traject van UWV gevolgd, met coaching van het team Begeleid Werken van Driestroom. Werkfit-traject? Het Werkfit-traject is een re-integratiedienst voor mensen die volgens het UWV wel arbeidspotentieel hebben, maar die zelf niet direct de stap kunnen maken naar betaald werk. Het doel van het traject is om te zorgen dat mensen zich kunnen ontwikkelen, zodat zij aansluitend op dit traject de stap naar betaald werk kunnen maken, of zodat ze een passende opleiding kunnen gaan volgen. Een van de deelnemers is de 25-jarige Julia Delwig, die na het Werkfit-traject in 2020, doorgegroeid is. Jaarcontract bij Driestroom Julia werkt nu twee jaar bij Driestroom en heeft sinds oktober een jaarcontract voor 12 uur als administratief medewerker en doet beschut werk. Beschut werk is er voor mensen die alleen in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden kunnen werken. Naast haar werk volgt Julia een particuliere opleiding bij Fabius. Ze heeft al twee opleidingen behaald, namelijk telefoniste/receptioniste en administratief medewerker. Op dit moment is Julia nog bezig met de opleiding administratief financieel medewerker. Weer aan de slag Haar trajectcoach binnen Driestroom is Doreth van Zuylen, werkzaam vanuit team Begeleid Werken Arnhem van Driestroom. Doreth: “Zo’n twee jaar geleden werd mij door UWV gevraagd om een gesprek aan te gaan met een dame met de diagnoses autisme en de gedragsstoornis ODD. Zij wilde zichzelf graag ontwikkelen binnen de arbeidsmarkt, maar dit lukte haar niet alleen. Die dame was Julia. Julia heeft een Wajong uitkering en zat thuis op dat moment. We zijn gaan kijken naar wat Julia nodig had en wat de mogelijkheden voor haar waren om deel te nemen in de maatschappij op het gebied van werk. Dit betekende dat zij moest gaan re-integreren.” Praktijkassessment en Werkfit-traject Julia heeft, voorafgaand aan het Werkfit-traject, een praktijkassessment van vier maanden gevolgd bij Driestroom. Julia’s vaardigheden werden getraind en er werd een plan van aanpak gemaakt wat Julia’s coachbehoefte was. Het praktijkassessment doorliep ze bij de afdeling Driestroom in contact. Na het assessment volgde het Werkfit-traject, ook bij dezelfde afdeling. Julia: “Het team was erg leuk. Ik hield me vooral bezig met het digitaliseren van het archief, het structureren van de dossiers en ik heb verschillende werknemersvaardigheden opgedaan.” Toch was Julia op zoek naar meer uitdaging. Met dat idee ging zij na een half jaar aan de slag bij de Afdeling Crediteuren van Driestroom. Met een breed takenpakket, denk aan post verwerken, klanten en leveranciers bellen, aanmaningen versturen, greep Julia haar kans om echt te groeien. Na een half jaar bij de afdeling Crediteuren, zat het Werkfit-traject erop voor Julia. Beschut werk In overleg met de arbeidsdeskundige is gekozen voor beschut werk. Julia: “Er is voor mij een werkplek op maat gecreëerd, zodat ik ondanks mijn autisme en ODD toch kan doorgroeien tot een volwaardig teamlid. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik een duidelijk takenpakket heb, voldoende overlegmomenten en dat ik af en toe mijn stress kan laten afvloeien door even van mijn werkplek weg te gaan.” Ook komt Doreth geregeld langs. Doreth: “We gaan samen het gesprek aan en als ik merk dat er iets niet lekker gaat, dan praten we daarover en coach ik Julia. Ze kan bij mij altijd terecht.” Goede hulp is waardevol Julia: “Het is niet altijd makkelijk om hulp te krijgen via de verschillende instanties waarmee je in aanraking komt, maar ik moet zeggen dat ik hier bij Driestroom van alle kanten goede hulp krijg als ik die nodig heb en dat is erg fijn.” “Ik heb ook erg veel geleerd in de afgelopen periode, want waar ik het voorheen erg moeilijk vond om hulp te vragen, daar gaat dat nu steeds beter. Ook leer ik hoe ik me rustiger moet houden als er iets niet goed gaat. Ik kan niet veel doen aan mijn gedragsproblemen, want die heb ik nu eenmaal, maar ik kan er wel proberen anders mee om te gaan. Als er iets aan de hand is bespreek ik het met mijn teamleden, teamleider en met Doreth. We zijn een team, dus we doen het samen.” Tijd en aandacht De teamleden van Julia nemen echt de tijd om haar dingen uit te leggen en haar verder te helpen. Julia: “Mijn takenpakket breidt steeds verder uit. Er wordt gekeken naar wat ik kan en wat ik nodig heb. Ik heb bijvoorbeeld al heel veel geleerd over het werken met Excel en met programma’s waar ik voorheen nog nooit van had gehoord. Wat ik tijdens mijn opleidingen allemaal heb geleerd, gebruik ik hier in de praktijk en ook daar leer ik weer van. Mijn collega’s en teamleider zetten zich ook volop in om mij verder te helpen. Ik krijg de mogelijkheid om cursussen te volgen en ik krijg stapsgewijs uitleg van collega’s. De moeilijkheid van de taken bouwen we zo samen op. Ik leer iedere dag hier bij Driestroom. Mijn collega’s zijn leuk, ik heb het hier naar mijn zin en ga echt met plezier aan het werk.” Succesverhaal Doreth: “Het is eigenlijk een win-winsituatie. Julia heeft echt een grote stap gemaakt in het re-integratieproces en daar zijn we erg trots op! Maar ook wij als Driestroom zijn erg blij met haar. Het is voor beiden een succesverhaal.” We zijn er ook voor jou Benieuwd naar wat het team Begeleid Werken van Driestroom voor jou kan betekenen? Meer informatie vind je hier op onze website. Een enthousiast team van trajectcoaches staat voor je klaar. Lees verder
07jun Nieuws - 07 juni 2021

Het verhaal van Frank bij Driestroomhuis Jeugd enzo


De kwaliteitsrapporten van Driestroom over 2020 staan op onze website. Elk jaar beoordelen we de kwaliteit van de verschillende onderdelen van onze organisatie volgens de richtlijnen uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. We beschrijven in de rapporten op welke punten we als Driestroom goed scoren en waarin we ons verder kunnen ontwikkelen als het gaat om kwaliteit van zorg. Daarnaast delen cliënten, assistent-medewerkers, medewerkers en franchisenemers hun eerlijke verhaal over hun ervaringen met (kwaliteit van zorg bij) Driestroom. Hieronder het verhaal van Frank bij Driestroomhuis Jeugd enzo. Het is een drukke boel in de klassieke langgevelboerderij van Frank van Strijen (44) in het Utrechtse Leersum. In het vroegere voorhuis woont hij samen met zijn vrouw en vijf kinderen. In het andere deel is Driestroomhuis Jeugd enzo gevestigd. Een gezinshuis-plus van waaruit hij bovengebruikelijke zorg biedt vanuit het normaal dagelijks leven. 25e initiatief Frank: ‘In 2012 ben ik gestart met dit Driestroomhuis. Ik had al mijn hele leven met jeugd gewerkt, zowel in de residentiële zorg als in het jongerenwerk en als zelfstandig trainer, toen ik hoorde van het initiatief gezinshuis. “Op ondernemende basis het leven van en met jongeren vanuit je eigen huis vormgeven”, dat sprak mij ontzettend aan. De visie van toenmalig directeur Johan Emons op ondernemerschap en werken, dat klikte met mijn visie en zorgde ervoor dat wij het 25e initiatief werden binnen Driestroom. Gezinshuis Ondernemerschap en zorg verlenen gaan hand in hand bij Driestroomhuizen, dat is mooi om te zien. In ons gezinshuis wonen uitsluitend jongens tussen de 12 en 22 jaar. Over het algemeen zijn ze een jaar of 15 als ze hier binnen komen en rond de 21 als ze de deur uitgaan. De meeste van hen zijn tussen hun vierde en zevende levensjaar uit huis geplaatst. Als ze hier komen wonen, hebben ze vaak al vijf tot zeven plekken gehad en ben ik ergens tussen de 50ste en 150ste professional die ze zien. Je begrijpt dat dit zorgt voor chaos als de jongens binnenkomen, maar dat stabiliseert vrij snel. In ons gezinshuis wonen acht jongens, twee jongens wonen onder begeleiding in een woning op ons terrein en vijf anderen wonen iets verderop zelfstandig in het dorp met onze begeleiding nabij. De jongeren hier hebben te maken met meervoudige complexe problematiek, waarbij ze eigenlijk op weg zijn richting gesloten jeugdzorg en dat proberen wij te voorkomen. Qua zorg zitten wij tussen de residentiële jeugdzorg en de gesloten jeugdzorg in. Naast opvoeding en begeleiding bieden we ook behandeling. We proberen de locatie van het gezinshuis als therapeutisch klimaat in te zetten en hebben hiervoor een multidisciplinair team beschikbaar. Kwaliteitsborging Wat we goed doen, is dat we elke jongen zien als uniek. Na alle ervaringen die mijn collega’s en ik hebben opgedaan, begrijpen we veel, maar we begrijpen ook dat we elke keer de puzzel opnieuw moeten leggen. Met open vizier en anders dan we van tevoren gedacht hadden. We duiken er iedere keer opnieuw in om per jongere te kijken wat nodig is. Vaak wordt bij de jongens hier de diagnose oppositionele gedragsstoornis gesteld. Vroeger werd gedacht dat je maar grote, breedgeschouderde mensen moest inzetten om jongeren te domineren richting goed gedrag. Dat is natuurlijk totaal ondoordacht. Ik merk dat die stoornis heel erg omgevingsafhankelijk is en dat het ‘m vooral zit in oppositionele afweer. Vaak zijn deze jongens al van voor hun tiende levensjaar gewend dat niemand ze stuurt, kadert of begrenst en dat is heel onveilig. Wij zorgen hier voor een mix van warmte en harmonie maar ook een hele indringende en begrenzende cultuur. In dat midden voelen de jongens zich op hun gemak. Zelfbepalend gedrag is hier niet aan de orde. “Ik pak” is “ik vraag” en “ik ga” is “mag ik alsjeblieft gaan?”. We hebben hier een jongen in huis die alle stations al heeft gepasseerd. Overal had hij de boel kort en klein geslagen en zijn hele dossier draaide om “ik bepaal”. Dat gedrag hebben we hier totaal omgekeerd en daar is een zachte en lieve jongen voor teruggekomen die op 5 december zelfs mee Sinterklaasliedjes zong.’ Naast begeleiding en opvoeding bieden Frank en zijn team ook behandeling. Frank legt uit: ‘De laatste jaren heeft de behandelcomponent van ons werk veel meer kaders en structuur gekregen. Ik heb fijne mensen om me heen die de cultuur van onze locatie goed begrijpen en tot de beteren in hun vakgebied behoren, zoals een gedragskundige, therapeut en hoofdbehandelaar. Ik heb veel kwaliteit naar binnen kunnen halen om de kwaliteit van ondersteuning te verbeteren. Daarnaast heb ik mezelf laten bijscholen als cognitief gedragstherapeutisch werker.’ Kwaliteitsverbetering ‘Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die beter of anders kunnen,’ geeft Frank aan. ‘De regeldruk is de afgelopen acht jaar enorm toegenomen. Dat is ergens heel goed, want je zorgt met publieke middelen voor andermans kinderen in een beperkte ruimte die dicht tegen je privé aan ligt. Het is heel belangrijk om dat goed gecontroleerd te houden. Maar tegelijkertijd ben je op deze manier wel heel veel ballen in de lucht aan het houden. Je wilt ook lekker leven met de jongens, kunnen sporten, barbecueën, erop uit trekken, daarin zit de basis van alles. Als je vervolgens elke dag opnieuw een waslijst van kleine en grote details moet invullen, dan is dat lastig. Hoe zorg je er nu voor dat alle regelzaken eromheen in een mooie cyclus en structuur komen waardoor ze het liefst doorlopend auditwaardig zijn? We zijn daar goed in maar het kan altijd beter. Het liefst hebben we er een medewerker bij die daar continu op toeziet.’ Een jaar corona Ten tijde van het interview hebben we al meer dan een jaar te maken met het coronavirus. Frank: ‘Terugkijkend zijn we het jaar goed doorgekomen. Het zwaarste voor ons was de saaiheid. Ik ben net zoveel ondernemer als hulpverlener, altijd beweeglijk en met meerdere dingen bezig. Ineens had ik geen afspraken meer, dat was wennen. Het scheelt dat we een groot terrein hebben waardoor we niet binnen klem kwamen te zitten. We zijn veel buiten geweest, hebben lekker gesport en zijn creatief de dagen doorgekomen. Veel van de jongens zitten in examenklassen of op het speciaal onderwijs en dat bleef doorgaan dus daar hebben we weinig hinder aan ondervonden. Ik ben inmiddels ingeënt en mijn medewerkers op korte termijn ook. Ook de 18+ jongens hebben zich al laten vaccineren. Een positief element is dat ik het bellen via Teams heb ontdekt. Natuurlijk is het altijd leuker om mensen in het echt te ontmoeten, maar als ik nu bel met de voogden, dan doe ik dat via videobellen, dat maakt het contact veel echter. Daarnaast heb ik de afgelopen periode mogen proeven van de loyaliteit van mijn medewerkers, dat was heel tof om te zien.’ Passie voor het werk De passie voor zijn werk is al vroeg ontstaan. Frank: ‘Op mijn zestiende las ik een boek van een dominee die met jongeren aan de slag ging in een achterstandswijk in New York. Terwijl iedereen zei dat hij daar niets mee moest doen, bouwde hij daar heel mooi werk op. Dat heeft iets in mij getriggerd en door de jaren heen ontdek je dan wat je zelf wilt. Werken met mensen is ook werken met jezelf, het is een ontwikkelproces voor jezelf en je komt van alles tegen. De laatste jaren kijk ik wel eens naar mijn jongens zoals een kunstschilder naar zijn doek kijkt. Ik vind het geweldig om soms met een grote kwast en soms maar met één haartje iets precies op de juiste plek te zetten.’ Toekomst We kijken vijf jaar vooruit, wat zien we dan? Frank: ‘Over vijf jaar verwacht ik dat dit nog steeds mijn verhaal is. Ik kijk ook om me heen naar een tweede locatie voor 18+ jongens. Daarnaast ben ik door iemand uit mijn netwerk gevraagd om eenzelfde locatie op te zetten voor meiden want dat is er nog niet. Wie weet wat er allemaal op mijn pad komt.’   Lees verder
01jun Nieuws - 01 juni 2021

Kwaliteitsrapporten 2020


De kwaliteitsrapporten van Driestroom over 2020 staan online. We beschrijven in de rapporten op welke punten we als Driestroom goed scoren en waarin we ons verder kunnen ontwikkelen als het gaat om kwaliteit van zorg. Daarnaast delen cliënten, assistent-medewerkers, medewerkers en franchisenemers hun eerlijke verhaal over hun ervaringen met (kwaliteit van zorg bij) Driestroom. De verhalen worden in elk rapport ondersteund door diverse cijfers uit bijvoorbeeld het cliëntervaringsonderzoek en cijfers over klachten en incidenten. Kwaliteit van zorg gaat over continu verbeteren, in dialoog met cliënten, cliëntvertegenwoordigers, medewerkers en samenwerkingspartners. We blijven van elkaar leren en zijn als Driestroom altijd in ontwikkeling als het gaat om kwaliteit van zorg. Je leest de kwaliteitsrapporten hier. Lees verder
31mei Driestroomhuis Merm Nieuws - 31 mei 2021

Tandemtour van start!


Het is zo ver, de tandemtour Op weg langs Alledaags Geluk is gestart! Vanochtend om 08:40 zijn Wim Muilenburg en Jan Kruitbosch als eersten op de fiets gestapt, in een tour langs al onze zorgondernemers. De reden? We mogen de 150ste zorgonderneming verwelkomen in onze franchiseketen. Iets dat we groots vieren! Want het is bijzonder dat we met zo veel zorgondernemers op zo veel verschillende manieren betekenis kunnen geven aan zo veel verschillende levens. En het is belangrijk om stil te staan bij alle mooie initiatieven die we met elkaar gerealiseerd hebben. De tour In de hele maand juni stappen collega's van Driestroom en Ondernemersgroep Driestroom in wisselende samenstellingen op de tandem. Samen bezoeken zij vrijwel alle zorgondernemingen die Driestroom op dit moment telt. De tour begon vandaag in Elst bij een van onze oudste ondernemingen, Driestroomhuis Merm, en eindigt vrijdag 25 juni in Zeeland bij onze jongste zorgondernemingen, Driestroomhuis Myosoitis en Driestroomhuis Just Good Care. De eerste dag Vandaag zijn Wim en Jan op bezoek geweest bij Driestroomhuis Merm, ABC Bemmel, Driestroomhuis De Meander, Kompas Mengelmoes, Driestroomhuis Als Thuis en TriUnity. Ze hebben mooie herinneringen opgehaald, nieuwe ervaringen opgedaan en enorm genoten van het mooie weer!  Lees verder
21mei Nieuws - 21 mei 2021

De Bolle Boeddha en andere verbazingwekkende ideeën


Een gezinshuis omgetoverd tot pop-up restaurant, 180 tot 200 gasten in drie avonden en een 8-gangendiner voor iedere gast. Een hele happening. Nicoline en Arjan, gezinshuisouder van Driestroomhuis Villa Confetti in Vroomshoop, bestempelen dit als ’een van de hoogtepunten van het jaar.’ Intensief maar geweldig Nicoline: “Ik heb voorheen als kok gewerkt, dus ik sta dagenlang met veel plezier in de keuken. Eigenlijk is de keuken de ontvangstruimte van Villa Confetti. Voorde Bolle Boeddha bouwen we die helemaal om. De kinderen werken de drie avonden in de bediening. Ze dragen nette werkkleding met het logo van de Bolle Boeddha en lopen rond met pen en kladblok om alle bestellingen op te nemen van de gasten. De kinderen worden zo echt in hun kracht gezet. We maken er een prachtige en heerlijke avond van waar we ook zelf enorm van genieten. Moe zijn we na die drie dagen zeker, maar wel voldaan en ontzettend trots op wat we met z’n allen hebben neergezet.” De Bolle Boeddha corona editie Driestroomhuis Villa Confetti heeft nu drie keer een pop-up restaurant georganiseerd. De vierde editie was de corona editie, waarbij ze weer ontzettend hebben uitgepakt. Wat ze deden? 153 boxen maken. Of eigenlijk 153 x 2, want per bestelling hadden ze een box met een etagère met eten en een box met spelletjes. Nicoline: “Naast lekker eten voegden we dus een wedstrijdelement toe. We hadden een chatoffice ingericht en alle deelnemers moesten om 20.00 uur starten met de spellen. De eerste opdracht was bijvoorbeeld: ‘Zoek de sleutel van de spelletjesdoos’. Deze hadden wij verstopt in een bad eendje. ”Het ging erom wie het snelste de opdrachten gedaan hadden. Eén van de spellen was dat je met twee stokjes, een touwtje en een ring, drie grote bellen moest blazen. De deelnemers moesten de video hiervan sturen naar de chatoffice. Arjan: “We hebben echt alles zelf gemaakt. De spellen, de dozen waren door de kinderen versierd, de instructievideo’s om de spellen uit te leggen, het eten, echt alles. Het was een hele klus, maar het was geweldig!” De coronatijd heeft overigens voor nog veel meer uitdagingen gezorgd. De creatieve oplossingen van gezinshuisouders Arjan en Nicoline lees je ook in dit artikel. Gewoon doen Nicoline: “We bedenken van alles en we gaan er gewoon voor. Beren op de weg zien, dat doen we niet. We proberen het en we zoeken wel naar oplossingen. Hiermee willen we de kinderen laten zien dat je vertrouwen moet hebben in jezelf.” Documentaire gezinshuis  Een van de toekomstwensen is om een documentaire te maken over het gezinshuis. Arjan: “We willen laten zien wat een gezinshuis precies is door mensen een kijkje in Villa Confetti te laten nemen. Wij kunnen wel vertellen hoe het leven als gezinshuisouder eruitziet, maar we kunnen het via video waarschijnlijk nog veel beter overbrengen.” Originele vakantie  Een andere grote wens van Arjan en Nicoline is het organiseren van een vakantie voor mensen die dat normaal gesproken niet kunnen. “Onze kinderen gaan met ons overal naartoe op vakantie en hebben al heel veel mooie dingen gezien. Maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen. Wij willen onze kinderen daarvan bewust maken en hen leren dat zij ook iets voor anderen kunnen betekenen. Hoe we dat voor ons zien? Wij hebben een grote tuin. Die richten we in als vakantiepark met allemaal tenten. Onze gasten leggen we dan een week lang in de watten. De kinderen helpen mee aan het organiseren van een onvergetelijke vakantie. En als ik iets in mijn hoofd heb, dan komt het er”, besluit Nicoline met een knipoog.    Ook genieten bij de Bolle Boeddha?  Houd de Facebookpagina van de Bolle Boeddha in de gaten.  Lees verder
10mei Nieuws - 10 mei 2021

Thuiskomen bij Spetters


“Het was alsof we thuiskwamen bij Spetters. De sfeer was gelijk goed”, vertelt Corrie Beks, de moeder van Sophie. Sophie is een vrolijke én ondeugende dame van bijna 20 jaar. Ze heeft een verstandelijke beperking. Sinds 2 jaar gaat Sophie naar Spetters. “Sophie is weer helemaal zichzelf!” Spetters Spetters in Nijmegen biedt dagbesteding aan jongeren en jongvolwassenen met een ernstig meervoudige beperking. “De eerste dag was gelijk goed. Er lag een mat met daarop allemaal speelgoed voor Sophie klaar.” Sophie communiceert via pictogrammen en gebaren, ze praat niet. Ze heeft een eigen willetje en wil graag haar eigen gang gaan. Helaas liep Corrie hier bij vorige plekken wel tegenaan. “De deur van de klas zat dan dicht, Sophie kon niet even weg lopen van de drukte. Het beperkte haar. Haar reactie was automutileren, zichzelf pijn doen. We zagen Sophie helemaal verdwijnen, ze kon zichzelf niet zijn. Bij Spetters kan ze alle kanten op. De deur staat open en er is zelfs een ruimte voor haar ingericht waar ze zichzelf even kan terug trekken, zo fijn!”  Schommelen Een dag bij Spetters bestaat uit bewegen, snoezelen en activiteiten. Voor Sophie is schommelen een favoriet. En eten, daar maak je Sophie ook blij mee. De begeleiders van Spetters passen het programma aan op de jongeren. “Sophie houdt van eten. Als ze alleen al eten ziet, kan ze niet meer wachten. Maar dat is tegelijkertijd ook frustrerend voor haar want ze moet vaak wel even wachten. Bij Spetters zetten ze het eten altijd op tafel klaar. De andere jongeren zitten in een rolstoel. Maar Sophie niet, zij wil gelijk aanvallen. Nu schermen ze het eten af zodat Sophie het nog niet kan zien. Ze houden rekening met Sophie”, vertelt Corrie. Stimuleren Met verschillende materialen stimuleren de begeleiders de ontwikkeling van de jongeren, denk bijvoorbeeld aan een spelcomputer. Ook stimuleren ze de zintuigen aan de hand van persoonlijke zintuiglijke verhalen. Bij Spetters maken ze gebruik van de LACCS methode. De eerste en misschien wel belangrijkste pijler is de ‘l’ van Lichamelijk welzijn. Pas als de jongere goed in zijn vel zit, kan er verder gewerkt worden aan Alertheid, Contact, Communicatie en Stimuleren. “Het is een mooie methode. Ik pas het thuis ook toe. Als Sophie niet lekker in haar vel zit, kun je de rest ook wel vergeten”, vertelt Corrie. Spetters heeft sinds een tijdje een nieuwe groep, Bubbel. Sophie zit op deze groep. “Je ziet dat de jongeren elkaar uitdagen. Laatst zat één van de jongens samen met Sophie op een skelter, ze genoot!” Sophie’s plek Spetters is echt Sophie’s plek. “We hebben onze vrolijke meid weer terug. Ze lacht en is blij. Ze onderneemt weer van alles en is lekker actief. Dat komt echt omdat ze bij Spetters op haar plek is. Ik hoop dat Sophie nog lang naar Spetters kan gaan”, besluit Corrie. Dat kan zeker. Spetters is er voor jongeren en jongvolwassenen. Er is geen maximale leeftijd tot wanneer ze bij Spetters terecht kunnen. Zolang de jongere er maar op zijn plek is, dat is het belangrijkste.  Meer informatie?  Er is bij Spetters nog plek voor jongeren en volwassenen met een ernstige meervoudige beperking die graag een leuke, gezellige en sfeervolle dagbestedingsplek willen. Dus wil je eens komen kijken en ervaren hoe een dag bij Spetters eruit ziet? Schroom dan niet om te bellen! Spetters 06 – 123 36 498. Lees hier meer over Spetters.     Lees verder
03mei Nieuws - 03 mei 2021

DROOM! appeltaart verdient Gouden Bekroning


DROOM! appeltaart van DROOM! is door het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen Bekroond met Goud. Hiermee voldoet het product aan strenge kwaliteitseisen en onderscheidt het zich van andere producten. DROOM! mag de titel de komende 6 maanden voeren voor DROOM! appeltaart. Bakkers die kwalitatief hoogwaardige producten bakken, komen in aanmerking voor een Gouden Bekroning. Tijdens de keuring, die wordt uitgevoerd door de keurmeesters van het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen, wordt naar diverse aspecten van het product gekeken. De geanonimiseerde producten worden beoordeeld op bijvoorbeeld vorm, kleur, geur en smaak/aroma. De lat ligt hoog Om in aanmerking te komen voor een Gouden Bekroning moet het product aan hoge eisen voldoen. De score wordt uitgedrukt in maximaal 5 gouden medailles per onderdeel. Wanneer een product op 3 onderdelen de maximale score haalt en op alle andere onderdelen niet lager scoort dan een 4, verdient het de titel Bekroond met Goud. DROOM! appeltaart van DROOM! en andere met Goud Bekroonde producten zijn voor de consument herkenbaar door de gouden zegel. Alle producten die met Goud Bekroond worden, zijn terug te vinden op de website www.bekroondmetgoud.nl DROOM! de Landerij DROOM! de Landerij is het sociale horeca hart van Landerij De Park in Elst (Gld.) DROOM! de Landerij is een sociale onderneming. Mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, nieuwkomers of mensen met bijvoorbeeld psychische problemen krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen. Professionals uit de horeca en vanuit de zorg begeleiden de assistent-medewerkers. Eén van die professionals is Serge Rübsamen, de banketbakker van DROOM! de Landerij. Hij is ontzettend verrast met de bekroning van de DROOM! appeltaart. “Elke dag maak ik samen met 6 á 7 assistent-medewerkers zo’n 50 appeltaarten. We gaan altijd voor kwaliteit, in alles wat we doen en wat de reden ook is. Meedoen aan deze bekroning betekent dat je niet weet wanneer de keurmeester komt. De dag dat de keurmeester kwam hadden we minder appeltaarten gemaakt dan normaal. Er was minder te kiezen om te laten keuren. Maar eigenlijk maakte dat voor ons niet uit. Kwaliteit, dat is waar we voor gaan. Dankzij de titel weten we dat de appeltaart zoals we hem nu maken goed is en zo houden we de taart dus ook.” Voor de banketbakker is de titel heel belangrijk. De assistent-medewerkers wisten dat we opgingen voor de bekroning. Het behalen van de titel zorgde voor verschillende reacties. “De ene assistent-medewerker was enthousiast, de andere keek alleen even op en ging daarna lekker aan het werk. Het is een uitdaging om met deze doelgroep zo’n hoog kwalitatief product te maken. Maar we kunnen het! We zijn een goed team.” Het Nederlands Bakkerij Centrum Het Nederlands Bakkerij Centrum is het kennis- en adviescentrum voor de bakkerij. Bij het Nederlands Bakkerij Centrum werken diverse keurmeesters met een lange staat van dienst in de bakkerijsector. De keuringen van het Bakkerij Centrum zijn objectief en onafhankelijk en worden al ruim 100 jaar uitgevoerd.   Lees verder
26apr Nieuws - 26 april 2021

Stichting Vrienden van Driestroom draagt bij aan uitbreiding Werkpost Groen


Stichting Vrienden van Driestroom zet zich in voor het alledaags geluk van cliënten van Driestroom en cliënten van zorgondernemers, verbonden aan Driestroom. Of het nu gaat om activiteiten, speeltoestellen, extra hulpmiddelen, een uitstapje of grotere projecten. Het zijn allemaal voorbeelden waar Vrienden van Driestroom graag haar financiële steun aan wil geven, omdat dit niet uit reguliere budgetten betaald kan worden. Dankzij de steun van Vrienden van Driestroom zijn dan ook al vele mooie projecten gerealiseerd.   Uitbreiding Werkpost Groen  Een van de projecten waar Vrienden van Driestroom aan heeft bijgedragen is de uitbreiding van Werkpost Groen. Werkpost Groen heeft twee locaties en is vorig jaar uitgebreid met een derde locatie. Naast de bijdrage van Vrienden van Driestroom hebben ook het Dr. C.J. Vaillant Fonds en Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg bijgedragen aan het kunnen uitbreiden van deze mooie groene werkpost. Werkpost Groen is een kleinschalige hoveniers-werkpost, waar assistent-medewerkers kennis maken met het hoveniersvak en dit eigen maken door middel van coaching en begeleiding. Ook worden arbeidsvaardigheden bijgebracht, zoals op tijd op je werk zijn. Werkpost Groen verricht diverse groenwerkzaamheden in de brede regio van Arnhem en Nijmegen en werkt hierbij samen met verschillende opdrachtgevers. Ook heeft Werkpost Groen een nauwe samenwerking met de Groen-opleiding van Helicon Nijmegen en veel contacten met andere groen-ondernemingen, waarnaar assistent-medewerkers eventueel kunnen doorstromen.    Een inkijkje..  Dankzij de bijdragen van Vrienden van Driestroom, het Dr. C.J. Vaillant Fonds en Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg heeft Werkpost Groen onder meer gereedschappen, materialen, werkkleding en een bus kunnen aanschaffen. Rosien Hamaker, teamleider Werkpost Groen, geeft een mooi inkijkje in de opstart van de uitbreiding.   Begin 2020 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de uitbreiding van Werkpost Groen, zodat we vanaf april 2020 van start konden gaan met onze derde locatie. Gereedschap en machines werden aangeschaft, de bus was besteld, de geschikte begeleider hadden we gevonden, de eerste opdrachten kwamen binnen. Maar vlak voordat we kennis zouden maken met de assistent-medewerkers vanuit het Regionaal Werkbedrijf Nijmegen brak corona uit en kregen we te maken met een lockdown. Alles lag stil. De levering van de bus was vertraagd. Maar het gras begon flink te groeien. Om toch aan onze verplichting qua groenonderhoud te voldoen, zijn we met een geleende bus als begeleiders zelf begonnen.   Gelukkig konden we in mei 2020 toch van start. Na maanden thuis zitten, hadden de assistent-medewerkers verschrikkelijk veel zin in deze nieuwe stap. Hinkend tussen de coronaregels door hebben we een goede start kunnen maken. Het begin stond in het teken van elkaar leren kennen. We hebben de assistent-medewerkers veel ruimte gegeven voor input. Zij hadden voorheen in andere groenprojecten gewerkt en hun ervaring was zeer bruikbaar. Dat kwam ook ten goede aan de sfeer.   Toen het allemaal net een beetje gewoon begon te worden, kwam in december 2020 eindelijk de nieuwe bus. Wat een genot! Van een hele oude, rammelende bus waar de verwarming het niet van deed naar een nieuwe bus, van alle gemakken voorzien. De groep is inmiddels gegroeid tot vier personen. Dat hadden er meer kunnen zijn, maar door corona willen we niet te veel mensen in een bus plaatsen. We hebben dus gewoon al een wachtlijst. Ook leuk om te vermelden is dat we één van de assistent-medewerkers in dienst hebben genomen. Daarnaast krijgen we gelukkig ook steeds meer opdrachten. Er waren al wel toezeggingen gedaan, maar door corona werd de opdrachten veelal uitgesteld. We zijn erg blij met de uitbreiding van Werkpost Groen. We hopen, als de coronamaatregelen het weer toelaten, ook andere deelnemers te kunnen laten starten.  Wilt u ook Vriend van Driestroom worden? Ga dan naar www.driestroom.nl/vriendenvandriestroom en meld u aan! De steun van Vrienden van Driestroom is onmisbaar.      Lees verder
1 2 3