05okt Nieuws - 05 oktober 2022

Sinterklaas voor iedereen - samenwerking Huis van de wijk Triade, AH en 2Switch


Alle kinderen moeten Sinterklaas kunnen vieren. Dit is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. Na het grote succes van de Sinterklaasactie van vorig jaar, slaan Huis van de wijk Triade, 2Switch en verschillende franchise filialen van Albert Heijn in de gemeente Overbetuwe en Arnhem ook dit jaar weer de handen ineen. “We gunnen ieder kind in onze gemeente een fijn Sinterklaasfeest,” zegt Josine van Vessem, filiaalleidster van 2Switch in Elst. Vanaf maandag 3 oktober tot en met zondag 14 november kan er compleet speelgoed ingeleverd worden bij verschillende inzamelpunten in de gemeente.  Cadeautjes Een fijn sinterklaasfeest is niet geslaagd zonder cadeautjes. De cadeautjes, compleet en zo goed als nieuw, worden gedoneerd door inwoners van en bedrijven uit de beide gemeentes. De cadeautjes kunnen vanaf maandag 3 oktober ingeleverd worden bij verschillende inzamelpunten. 2Switch en Huis van de wijk Triade controleren het speelgoed op volledigheid en maken het speelgoed schoon. Bij Huis van de wijk Triade, een leer- en werklocatie van Driestroom, gaan assistent-medewerkers aan de slag met deze werkzaamheden. “Dit doen we niet alleen nu met de sinterklaasactie, maar we hebben een structurele samenwerking met 2Switch. Tijdens de Sinterklaasactie controleren onze assistent-medewerkers vooral puzzels, spelletjes en lego, voordat het gedoneerd wordt aan de kinderen. Ze vinden het leuk om te doen en ze maken een kind blij,” vertelt Rob Huntink, teamleider werkposten Driestroom regio Arnhem.  Inzamelen Vanaf maandag 3 oktober tot en met zondag 14 november kan er compleet speelgoed, voor kinderen tussen 0 – 12 jaar, ingeleverd worden bij één van de inzamelpunten. Er wordt geen geld in ontvangst genomen. Inpakpapier of nieuw speelgoed is wel welkom. “Vanuit mijn eigen herinneringen weet ik dat ik dit een hele bijzondere en spannende tijd vond. Deze mooie jeugdherinneringen gun ik alle kinderen. Laten wij samen de magie van het Sinterklaas voor alle gezinnen in de gemeente Overbetuwe mogelijk maken,” vertelt Carmen Driessen, ondernemer van Albert Heijn Driessen Elst en Schuytgraaf. Inzamelpunten  Bij de volgende inzamelpunten kan tussen maandag 3 oktober en zondag 14 november tijdens openingstijden compleet speelgoed ingeleverd worden: 2Switch Elst  Nieuwe Aamsestraat 42 Elst  Albert Heijn Driessen Elst   Valburgseweg 20 Elst   Albert Heijn Driessen Schuytgraaf   Fortunastraat 17 Arnhem   Huis van de Wijk Triade  Prins Hendrikstraat 7 Elst      Lees verder
04okt Driestroom-Druten-1527 Nieuws - 04 oktober 2022

Geslaagde bijeenkomst 'Werk Werkt' in Druten


Werkpost Driepunt Druten bestaat uit drie onderdelen, zoals de naam al doet vermoeden: een structurele samenwerking met Bakkerij Vonk en Qrackers, waar assistent-medewerkers in de bakkerij of crackerfabriek werken, samenwerkingen met lokale ondernemers waar assistent­-medewerkers met begeleiding op afstand werken en een eigen atelier. Op donderdag 29 september organiseerde de werkpost samen met Geert Vonk van Bakkerij Vonk en Qrackers een inspirerende bijeenkomst over ‘Werk werkt’. Vele assistent-medewerkers, ouders en verwanten, begeleiders, docenten, ambtenaren van Gemeente Druten, samenwerkingspartners en ondernemers waren aanwezig. Om stipt 16.00 uur openden Geert Vonk en Monique Dibbelink (teamcoach Driestroom) de bijeenkomst. Zij vertelden meer over de gezamenlijke verhuisplannen van Qrackers en Werkpost Driepunt Druten en de mogelijkheden die dat geeft om de samenwerking op het gebied van arbeidsparticipatie verder uit te breiden. Ook vertelden Linsey en Mariska, assistent-medewerkers van de werkpost, hoe ze het vinden om bij Werkpost Driepunt Druten te werken. Mariska ging in op haar werkzaamheden in het atelier en Linsey vertelde wat ze in de crackerfabriek van Qrackers allemaal doet. Ze sloten hun verhaal af met de woorden ‘we worden gewaardeerd en horen erbij’. Vervolgens was het woord aan Hans van Gestel, Raad van Bestuur Driestroom. Hij sprak over de mooie samenwerking, waarin betekenisvol werk centraal staat. Werken in een mooi bedrijf, zoals dat van Geert Vonk, draagt bij aan persoonlijke groei en waardering. Daarna was er genoeg tijd om met elkaar in gesprek te gaan onder het genot van een hapje en een drankje. Aan de muur hingen tekeningen van de nieuwe crackerfabriek en er werden veel vragen gesteld over de bouw daarvan. Na afloop kreeg iedereen een appeltaart, gebakken door Geert Vonk, mee met een mooie kaart van Werkpost Driepunt Druten. Het was een geslaagde bijeenkomst!                 Lees verder
03okt Nieuws - 03 oktober 2022

Kinderboerderij de Goffert ontvangt elektrische bakfiets


Op dinsdagmiddag 27 september kwam dan eindelijk de lang verwachte bakfiets voor kinderboerderij de Goffert. Zij hebben deze elektrische bakfiets gesponsord gekregen van Vrienden van Driestroom. Enkele maanden geleden is de kinderboerderij gestart met het project ‘Groenten en bloemen de wijk in’. De kinderboerderij wil met dit project een bijdrage leveren aan een vitale samenleving waarin een gezonde en actieve leefstijl gestimuleerd wordt. Ook willen ze meer wijkbewoners in contact brengen met de kinderboerderij, door zelfgekweekte producten uit de moestuin aan te bieden aan bezoekers en wijkbewoners. Hiervoor komt de elektrische bakfiets ontzettend goed van pas!   Alle assistent-medewerkers en begeleiders hebben lang uitgekeken naar de bezorging van de elektrische bakfiets. Toen het op dinsdagmiddag 27 september eindelijk zover was en de bus van fietsenmaker Grootstal open ging, was iedereen erg enthousiast. Wat is de elektrische bakfiets mooi! De assistent-medewerkers stonden te trappelen om erop te rijden. Nu kan kinderboerderij de Goffert veel wijkbewoners gaan voorzien van zelf gekweekte producten. Vrienden van Driestroom bedankt!     'Groenten en bloemen de wijk in’ wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage van Vrienden van Driestroom en met budget vanuit het Lokaal Preventie Akkoord voor een groen en gezond Nijmegen Lees verder
21sep Nieuws - 21 september 2022

Creatieve producten en een kleine horecahoek bij Activiteitencentrum Kinderboerderij Wamel


Bij Kinderboerderij Wamel staat het verzorgen van de dieren op de eerste plaats. Daarnaast verrichten de deelnemers nog vele andere werkzaamheden. In dit artikel vertellen we graag meer over de productie en verkoop van creatieve producten en onze kleine horecahoek. Van armbandjes, kaarten en gelukspoppetjes tot dromenvangers en sleutelhangers. Er wordt van alles gemaakt door en samen met de deelnemers.   Deze producten worden buiten op de kinderboerderij verkocht. Dus breng je een bezoek aan de kinderboerderij? Kijk dan ook eens wat er allemaal te koop is aan producten (ook leuk als cadeautje!) en geniet daarnaast van een lekker kopje koffie, thee, een koek of ijsje, want ook dat is sinds kort mogelijk!    Creatieve producten  Peter-Paul Straten, begeleider: “Al jaren maken de deelnemers van de kinderboerderij creatieve producten die binnen bij het activiteitencentrum werden verkocht. We merkten dat er vanuit bezoekers van de kinderboerderij wel vraag was naar het kopen van onze producten, maar dat het winkeltje binnen beperkt werd bezocht. Fijner is het voor bezoekers om deze producten buiten tijdens het bezoek aan de kinderboerderij te kunnen bekijken en hier af te rekenen, daarom hebben we buiten een kraampje ingericht. Bij alle producten staan prijzen en er staat een grote roze spaarpot waar de bezoekers het geld in kunnen doen. Onze deelnemers vullen het kraampje telkens aan en maken natuurlijk zelf, met ondersteuning van begeleiding, de producten.”   Proberen  De variatie in producten is groot. Maar hoe komt zo’n product tot stand? Peter-Paul: “Als we een idee hebben voor een nieuw product, proberen we het gewoon uit. Werkt en lukt het? Top! Werkt en lukt het niet? Dan kijken we of we het product aan kunnen passen of zoeken naar een ander product. Bij het maken van een product, heeft iedere deelnemer een eigen taak. Hierbij kijken we altijd naar wat iemand leuk vindt om te doen en wat in zijn of haar mogelijkheden ligt. Samen met de deelnemers stemmen we daar de taken op af.”  Samen aan het werk  Een product dat goed verkocht wordt, zijn de armbandjes. Peter-Paul: “Bij het maken van een armbandje zijn meerdere deelnemers betrokken. Zo sorteert de ene deelnemer de kralen op kleur en andere deelnemers rijgen de kralen, veelal via een patroon, aan een elastisch koord. Vervolgens legt één van de deelnemers de armbandjes in het kraampje. Ook hergebruiken we zoveel mogelijk materialen. Van de achterkant van een koeling van een computerventilator hebben we bijvoorbeeld dromenvangers gemaakt. Het metaal versieren we met verschillende kleuren garen en de veren van de dromenvangers komen van de kippen en duiven op de kinderboerderij die door de deelnemers verzameld worden. We kijken telkens welke materialen we tot onze beschikking hebben en welke producten we daarvan kunnen maken.”  Kleine horecahoek  De bezoekers van de kinderboerderij kunnen sinds kort ook even uitrusten in de nieuwe zitjes. Met een lekkere kop koffie, thee, koek of ijsje erbij. Peter-Paul: “In goed overleg het beheer van de kinderboerderij hebben we een kleine horecahoek gecreëerd. De deelnemers beheren met ondersteuning van begeleiding de kleine horecahoek en leren zo ook wat lichte horeca-werkzaamheden. Het is mooi om te zien hoe enthousiast de deelnemers, en wij natuurlijk ook, worden van deze nieuwe ontwikkelingen bij de kinderboerderij.”      Lees verder
14sep Nieuws - 14 september 2022

Burgemeester Joerie Minses van Gemeente Heumen bezoekt Dagcentrum Maldensteijn


Op maandag 12 september bracht burgemeester Joerie Minses van Gemeente Heumen een bezoek aan Dagcentrum Maldensteijn. Dagcentrum Maldensteijn ligt midden in het centrum van Malden en is gevestigd in Multifunctioneel Centrum Maldensteijn. De deelnemers, die ondersteuning krijgen van Driestroom, kunnen hier doen waar ze blij van worden. Of het nou het onderhouden van een moestuin, werken met hout, schilderen of koken is. Er is veel mogelijk. De deelnemers kunnen leren en werken zoals zij willen. Het dagcentrum werkt nauw samen met Werkpost Zorgcentrum Malderburch van Driestroom, even verderop. Nieuwe burgemeester Joerie Minses is sinds januari 2022 de nieuwe burgemeester van Gemeente Heumen. Om zijn gemeente beter te leren kennen, bezoekt hij verschillende locaties. Vandaag was Dagcentrum Maldensteijn aan de beurt. Maar geheel onbekend is Maldensteijn niet bij de burgemeester. Tijdens de verkiezing op 17 maart hielpen deelnemers van Dagcentrum Maldensteijn in het stemlokaal, waar zij al kennismaakten met burgemeester Minses. En ook bij de vierdaagse intocht kwam de burgemeester even langs bij Maldensteijn, waar het een groot feest was met de vrolijke klanken van Driestroomband Jukebox. Wat is er zo leuk aan Maldensteijn? Nadat de burgemeester een kop koffie en een zelfgebakken muffin ontvangt, begint de kennismaking. De burgemeester is benieuwd naar hoelang de deelnemers al bij Maldensteijn werken en wat daar zo leuk aan is? Monique vertelt dat ze sinds mei van dit jaar bij Maldensteijn en Werkpost Zorgcentrum Malderburch werkt. Vanuit het werkbedrijf heeft ze de overstap gemaakt naar Driestroom en dat bevalt goed. Johan werkt in de tuin bij Malderburch en geeft aan dat hij daar veel vrijheid krijgt in zijn werk. Dat vindt hij belangrijk. De diversiteit aan activiteiten spreekt Sjoerd juist aan, zoals breien, koken en het werk voor de kringloop. Verbinding De deelnemers hebben voor burgemeester Minses ook een cadeau gemaakt. Een insectenhotel en een dienblad van mozaïek in de kleuren van Gemeente Heumen. Burgemeester Minses: “Dit waardeer ik ontzettend en ik vind het hartstikke leuk. Maar dat had helemaal niet gehoeven, want ik kom hier vanuit mijn interesse voor jullie.” Samen praten de deelnemers en burgemeester nog over het vervoer en de activiteiten die de deelnemers samen met de wijk ondernemen. Miranda en Sjoerd geven ten slotte nog een korte rondleiding, waarna het bezoek erop zit. De burgemeester vat het bezoek als volgt samen: “Ik vond het fijn om kennis met jullie te maken en wat goed dat er zoveel verbinding is met alle onderdelen van de samenleving in Malden. Ik ben blij te horen dat jullie het hier goed naar de zin hebben. Tot een volgende keer!” Lees verder
13sep Nieuws - 13 september 2022

Medezeggenschap in beeld | Chris van den Heuvel


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Chris van den Heuvel zijn verhaal.  Chris van den Heuvel werkt bij werkpost Het Kantoor en is lid van de lokale raad van de Tarweweg. Chris: “Waarom ik lid ben geworden van de lokale raad? Omdat ik het belangrijk vind dat mensen die bij onze werkposten werken, kunnen zeggen wat ze graag willen. En ook dat er gelijkheid is in de raad tussen begeleiders en cliënten. Bij mij is dat vroeger anders geweest, dus ik ben blij dat het nu bij de raad zo gaat en dat het één geheel is.” Benieuwd naar het hele verhaal van Chris? Bekijk dan zijn video door op onderstaande afbeelding te klikken. Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.   Laat jij ook je stem horen? Stel je kandidaat voor de (lokale) cliëntenraad! Meer informatie of aanmelden estheroelen@driestroom.nl | 06 - 52 37 46 19             Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.   Laat jij ook je stem horen? Stel je kandidaat voor de (lokale) cliëntenraad! Meer informatie of aanmelden estheroelen@driestroom.nl | 06 - 52 37 46 19 Lees verder
07sep Transitie, transgender, inclusie Nieuws - 07 september 2022

Emma is in transitie - deel 1


“Ik ben dit niet, dit is niet mijn lichaam.” Emma (25 jaar) is geboren in een jongenslichaam maar dit klopt niet. Ze zit in een medisch traject om haar jongenslichaam om te vormen tot een vrouwenlichaam. Emma woont in Huissen. We volgen haar de komende periode in haar transitie. Van het delen van haar gevoelens met de groep tot de eerste keer innemen van de vrouwelijke hormonen. Emma neemt ons mee. “Ik wil graag een voorbeeld zijn voor anderen.” Deel 1: Wie is Emma? Lees verder
29aug Nijevelt, wonen bij Driestroom Nieuws - 29 augustus 2022

“40 jaar bij Driestroom, ik vind het nogal wat.”


“40 jaar bij Driestroom, ik vind het nogal wat.” En dat is het zeker! De 82-jarige Willem, of Wim zoals ze hem ook wel noemen, is al 40 jaar bij onze organisatie waarvan hij de laatste acht jaar bij locatie Nijevelt in Nijmegen woont. En dat mag gevierd worden! Samen met zijn familie en begeleiders en bewoners van Nijevelt stonden ze hier in juli uitgebreid bij stil. Muziek, cadeaus en lekker eten (al is voor Willem een lekker stuk kip voldoende), een geslaagde viering van een bijzonder jubileum! Lees verder
27jul Nieuws - 27 juli 2022

Op weg naar werk - de opstap voor Assil


In het magazine ‘Meer dan werk’ van het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen staat deze keer het verhaal van Assil. Assil werkt als assistent-medewerker bij woonlocatie Nijevelt van Driestroom, waar hij breed inzetbaar is. Assil houdt de huiskamers netjes en zorgt voor koffie en thee. Ook maakt hij een praatje of doet een spelletje met bewoners. Zo kunnen zijn collega’s zich volledig richten op de begeleiding van de bewoners. Sinds juli 2021 heeft Assil een contract bij Nijevelt. Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Assil groeide op in Irak, waar hij geboren werd met een visuele beperking. Eenmaal in Nederland kwam hij uiteindelijk terecht in een ‘Op weg naar werk’ traject. Dat hielp Assil precies op de manier als bedoeld: het werd de opstap naar betaald werk. Benieuwd naar het volledige verhaal van Assil? Je leest zijn verhaal in het magazine ‘Meer dan werk’ van het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen via deze link.     Lees verder
20jul Nieuws - 20 juli 2022

Driestroom verleent medewerking aan publicaties Follow the money


Driestroom is enige tijd geleden gevraagd door Judith Spanjers van Follow the Money (een journalistiek onderzoek-collectief) om medewerking te verlenen aan een publicatie over financiële geldstromen en kwaliteit van zorg in de gezinshuiszorg. Vanwege de verantwoordelijkheid die wij voelen voor een zorgvuldige en transparante omgang met belastingmiddelen, die voor de ondersteuning van kwetsbare kinderen zijn bedoeld, hebben wij positief gereageerd op dit verzoek.  De aandacht van platforms als FtM en de politiek voor de gezinshuiszorg is belangrijk. De gezinshuiszorg is een jonge branche. De ontwikkeling van het vak van gezinshuisouder, en de kwaliteit van de beroepsbeoefenaars, zal nog veel energie vragen. De huidige diversiteit aan aanbieders met al dan niet een focus op kwaliteit, is voor nu prima. Maar kwaliteitssturing door de branche, door financiers, en voogdijinstellingen en door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) is gewenst en nodig. Dat er nog steeds misstanden en slechte zorg voorkomen in de gezinshuiszorg is voor ons niet aanvaardbaar. Samen met de IGJ en onze opdrachtgevers doen wij er alles aan om dit te verbeteren en te voorkomen. De publicaties van FtM die er nu liggen bevatten voor zover wij kunnen beoordelen geen onjuistheden. Wel voelen wij de noodzaak om de nodige diepgang aan te brengen voor de lezer om goed te kunnen begrijpen wat er in de gezinshuiszorg-branche gaande. Transparante medewerking aan de artikelen van FtM In twee diepgaande gesprekken met FtM hebben wij geprobeerd ons beleid ten aanzien van transparantie, WNT (Wet Normering Topinkomens), tarieven, etc. goed uit te leggen. Voor beide artikelen heeft de journalist ons de mogelijkheid geboden de conceptteksten op feiten te controleren, corrigeren en aan te vullen waar mogelijk. Wij hebben geen invloed op beweringen en meningen in het artikel, deze vallen onder de journalistieke vrijheid van de auteur.    Waar gaat het eigenlijk om? Kwaliteitsontwikkeling in de gezinshuiszorg Met het invoeren van de nieuwe Jeugdwet (2015) streeft onze overheid een sterke vernieuwing en verbetering van de jeugdzorg na. De wet kent een oplopende reeks (van licht naar zwaar) van voorliggende voorzieningen, te weten van 1. eerst hulp bieden in het gezin,  2. dan verblijf in een pleeggezin,  3. dan verblijf in een gezinshuis,  4. dan residentiële jeugdzorg.  Met deze inrichting kwam een einde aan een situatie waarin jeugdigen met complexe problematiek vooral op terreinvoorzieningen geplaatst werden. Als gevolg hiervan zien we een voortdurende verandering in de jeugdzorg waarbij terreinvoorzieningen worden afgebouwd en vervangen worden door kleinschalige voorzieningen zoals gezinshuizen.  Gelijktijdig is er hard gewerkt, onder leiding van de overheid, aan het formuleren van een nieuw kwaliteitskader gezinshuiszorg. Driestroom heeft een bijdrage geleverd aan het tot stand komen van dit kwaliteitskader. Het thema “vervanging terreinvoorzieningen door gezinshuizen” is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitskader. Het thema heeft als doel het creëren van een behandelmilieu in de gezinshuizen, en het – indien nodig - toevoegen van externe behandeling en adequaat toezicht op de kwaliteit van begeleiding en zorg. Het doel van het kwaliteitskader wordt hier nader uitgelegd.  Bovengenoemde ontwikkelingen hebben geleid tot een sterke groei van het aantal gezinshuizen in Nederland. En ook tot een enorme diversiteit van gezinshuizen. Er zijn inmiddels gezinshuizen die te typeren zijn als pleegzorg plus. Tot, gezinshuis midden en zwaar, en aan de andere kant van het spectrum kleinschalige alternatieven voor residentiele jeugdzorg. Bij die laatste groep, bedoeld voor jeugd met complexe problematiek, weegt de behandelcomponent, de deskundigheid van de gezinshuisouders, het toezicht en mogelijke uitwijkvoorzieningen zwaar. De zorg voor die laatste groep is helaas onderbelicht gebleven in het artikel van FtM.  Kwaliteit van zorg Elke maandagochtend bespreken de hoofdbehandelaars de stand van zaken van de Driestroomhuizen. Elke hoofdbehandelaar heeft ongeveer vijfendertig huizen onder zich ofwel zo’n 170 kinderen. De hoofdbehandelaar maakt beleid, toetst de zorgplannen van de huizen en staat bij crisis paraat. Verder houdt de hoofdbehandelaar toezicht op het werk van de gedragswetenschapper die aan het gezinshuis verbonden is. Daarnaast zijn er nog diverse in- en externe audits die de kwaliteit van een gezinshuis moeten bewaken. Driestroom bezoekt elk gezinshuis meerdere keren per jaar. Om te praten over het ondernemerschap, de financiën en de aanbestedingen. De bestuurders van Driestroom bezoeken ook elk jaar persoonlijk alle gezinshuizen en schuiven regelmatig aan tafel aan.  Het uitgangspunt voor onze interne onderzoeken is dat kwaliteit van zorg op niveau moet zijn. Wij voegen daar indien aan de orde aan toe de bedrijfsvoering component, dus kwaliteit en rechtmatigheid. In onze systematiek komt iedere locatie (gezinshuizen en alle andere locaties/teams) eenmaal per twee jaar in aanmerking voor een interne audit. Daarbij voeren we minimaal driemaal per jaar een formeel gesprek over kwaliteit van zorg en bedrijfsvoering met de zorgondernemers en hebben we een actief early warning system. Daarnaast hebben we zicht op de inhoud via hoofd-behandelaren. Daarboven, en niet het onbelangrijkst, blijven we continu in contact met onze zorgondernemers om de soft signals* te herkennen en te leiden naar eventuele acties om de kwaliteit van zorg en ondersteuning verder aan te scherpen. Hetzij voor een specifieke ondernemer, hetzij voor de hele keten. Een inspectiebezoek is een foto van de stand van zaken van dat moment. Het interne toezicht binnen Driestroom biedt de mogelijkheid tot permanente monitoring, waardoor je niet zozeer een foto krijgt maar een film. Je hebt de mogelijkheid om de kwaliteit van zorg permanent in zicht te hebben. *Soft signals' zijn meldingen (formeel en informeel) dat er 'iets' speelt in een zorgorganisatie of op een afdeling dat een negatieve uitwerking kan hebben op de kwaliteit en veiligheid van zorg. Situatie bij Gezinshuis Jeugd enzo Net als iedere zorgorganisatie wordt Driestroom helaas soms geconfronteerd met zaken die niet op orde zijn. Gezinshuis Jeugd enzo is al sinds 2012 aangesloten bij Driestroom. Er woonden op het moment van inspectie zeven jeugdigen in de woonboerderij, twee jongvolwassenen in de twee studio’s op het erf van de woonboerderij en vijf jongvolwassenen in de kamerwoningen in het dorp Leersum.  De inspectie constateerde dat de bewoning van de kamerwoningen niet op orde was.  In overleg met IGJ heeft Driestroom met het gezinshuis een verbeterplan opgesteld. Dit  verbetertraject is in juni 2022 afgerond: de inspectie heeft het de verbeteracties goed bevonden. Zie voor de afsluiting van het verbetertraject: https://www.igj.nl/publicaties/rapporten/2022/07/12/het-alternatief-b.v.-leersum Rechtszaak Helder Zolang de rechtszaak tegen Helder nog loopt, onthoudt Driestroom zich verder van commentaar. Metatoezicht De IGJ is per 1 april 2022 bij Driestroom als vierde organisatie in de branche gestart met een proef op metatoezicht. Het doel van metatoezicht is een doelmatig toezicht, waarbij het interne toezicht via bijvoorbeeld het kwaliteitssysteem van Driestroom, audits en andere vormen van monitoring zicht geeft op de kwaliteit van zorg en (jeugd-)hulpverlening. Indien er zorgen zijn over de kwaliteit en het middels intern toezicht niet lukt om tot verbetering te komen, zal de IGJ haar bevoegdheden inzetten. Dat betekent dat de IGJ gedurende de proefperiode van een jaar nagenoeg geen toezichtactiviteiten zal uitvoeren bij Driestroom. Aan het einde van de proefperiode zal de IGJ middels een aantal steekproeven oordelen of het interne toezicht functioneert. Ook zal Driestroom periodiek aan de IGJ rapporteren over het interne toezicht.  Gedurende de periode november 2021 tot april 2022 heeft de IGJ met ons meegelopen bij audits, jaargesprekken en andere bezoeken aan locaties. Op basis van deze bezoeken en uitgebreid onderzoek heeft de IGJ besloten over te gaan op metatoezicht voor een periode van één jaar  Dit is op basis van de inschatting van de IGJ dat het intern toezicht binnen Driestroom dusdanig professioneel en onafhankelijk is georganiseerd en geborgd dat zij overwegend kan steunen hierop. Het interne toezicht van Driestroom is daarbij ook nog eens uitgebreider en omvat het hele integrale pakket van kwaliteit van zorg en bedrijfsvoering. Verdere bespaart deze werkwijze de gezinshuizen tijd en werk omdat niet alles meer dubbelop hoeft.  Metatoezicht bestaat al langer in de accountancy en bij de fiscus. Dit wordt alleen afgesproken indien er voldoende vertrouwen is in het kwaliteitssysteem van de aanbieder/organisatie. De afspraak die Driestroom en de IGJ hebben gemaakt is dat we een jaar het toezicht als proef op deze manier gaan inrichten. Na respectievelijk 6 en 12 maanden wordt er geëvalueerd. De kaders blijven hetzelfde, alleen Driestroom zal in eerste instantie het interne onderzoek verrichten, waarna de IGJ kritisch meekijkt. Vanaf 1 april 2023 weten wij of de proef wordt omgezet naar een definitieve manier van werken. Eindverantwoordelijkheid Juist omdat onze controlefunctie geprofessionaliseerd is ingericht kan de IGJ steunen op het kritische vermogen van Driestroom. Wij zijn er om zorg en ondersteuning op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Dat betekent dat dit belang en daarmee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid prevaleert. Driestroom is werkzaam in de zorgsector, wat in dit geval betekent dat het toezicht aan moet sluiten bij de doelgroep; zorgprofessionals en vooral kwetsbare gezinnen of kinderen. Het interne toezicht is gericht op kwaliteitsverbetering. Het bewerkstelligen van verbetering kan een proces van kortere of langere adem zijn, waarbij verschillende instrumenten worden ingezet. Het interne toezicht biedt de mogelijkheid om via verschillende beïnvloedingsstrategieën een franchise-ondernemer de goede kant op te bewegen. Streven is om dit op een zo genormaliseerde manier te laten plaatsvinden. Een van de stappen die Driestroom heeft gezet om het interne toezicht verder vorm te geven is naast de eerder genoemde gesprekscyclus en het early warning system is de verdere versterking van het interne auditteam met de aanstelling van een lead auditor. Toezicht op kwaliteit maar ook toezicht op geldstromen In het eerste FtM artikel wordt terecht aangegeven dat Driestroom naast toezicht op de kwaliteit van zorg ook toezicht op rechtmatigheid en verdienvermogen houdt. Dit kunnen we het best illustreren door te vermelden dat in de top tien van grootverdieners in het FtM artikel drie voormalige Driestroom franchise ondernemingen vermeld staan. Voormalig, omdat het franchise-ondernemers zijn waarvan Driestroom bewust de afgelopen jaren afscheid heeft genomen.  De vraag ‘Waardoor is het mogelijk dat er zulke hoge winstpercentages gerealiseerd kunnen worden?’ is echter interessant. In het FtM artikel wordt een goede aanzet gegeven dit fenomeen te verklaren. Verdienvermogen in de gezinshuiszorg nader toegelicht Hierbij zijn twee thema’s relevant:  1. Dezelfde tariefstructuur voor particuliere aanbieders en stichtingen Met verwijzing naar het FtM artikel: vanwege de lagere overhead en het feit dat een ondernemerspaar ieder gemiddeld 1,5 – 2 fte werkzaam is in hun onderneming is de kostprijs van een Driestroom franchise-ondernemer beduidend lager dan die van een reguliere stichting. Dus: daar waar een stichting de door gemeenten verstrekte tarieven nodig heeft om uit de rode cijfers te blijven, daar genereert een zorgondernemer bij hetzelfde tarief een redelijk inkomen.  2. Te weinig bedden voor jeugdigen met complexe problematiek De vraag naar gezinshuisplekken, zeker de categorie gezinshuiszorg zwaar, is substantieel groter is dan het aanbod. Maandelijks krijgt Driestroom ca. 100 aanvragen van verwijzers en plaatsers, maar er worden slechts 4 à 5 jeugdigen daadwerkelijk geplaatst. Dit beeld is niet uniek voor Driestroom. Het effect van het tekort aan plekken is dat gezinshuizen, die jeugdigen met een indicatie gezinshuis midden -of zwaar kunnen plaatsen, in de loop der tijd enkele extra bedden hebben gerealiseerd in hun gezinshuis, terwijl zij de onderliggende kosten van begeleiding niet navenant hebben uitgebreid.  Driestroom beleid ten aanzien van verdienvermogen Het beleid ten aanzien van verdienvermogen van Driestroom franchise-ondernemers is in de loop van de jaren vormgegeven, en in 2019 bekrachtigd door de Raad van Toezicht van Driestroom. Belangrijkste reden hiervoor was dat vanuit ons toezicht bleek dat het gemiddeld verdienvermogen van onze zorgondernemers aan het stijgen was. De redenen hiervoor zijn te lezen in de bovenstaande paragraaf.   Het formuleren van een eigen Driestroomnorm (in lijn met de WNT-norm) vonden wij noodzakelijk. Wet- en regelgeving hieromtrent ontbreekt immers. Driestroom gaat de dialoog aan met de franchise-ondernemer om te achterhalen waarom er veel wordt verdiend.  De franchise-ondernemer is vrij in de keuze van de ondernemingsvorm. Driestroom contracteert alleen de zorgondernemers. Ook indien er voor een rechtspersoon wordt gekozen, zoals een bv, worden de contracten met de uiteindelijke eigenaren/zorgondernemers gesloten. Driestroom is voorstander van een rechtsvorm zoals een bv omdat dan statutair betere afspraken kunnen worden gemaakt met betrekking tot de bestemming van de (maatschappelijke) rendementen, en er een wettelijke basis is voor matiging van ondernemersinkomen. Een zorgonderneming waar jeugdigen geplaatst zijn en structureel tot volwassenheid blijven, kan niet direct ingrijpen om het aantal bedden te verminderen. Daarvoor is natuurlijke uitstroom van jeugdigen nodig. Dit is de reden dat in de cijfers van FtM die de periode tot en met 2020 bevatten, nog een Driestroom franchise-ondernemer bevat. Uit het jaarverslag van 2021 van de genoemde Driestroom franchise-onderneming blijkt dat zij binnen de kaders van de Driestroomnorm zijn gebleven.  Esther Nelissen, Hans van Gestel, Wim Muilenburg, Elst, 20 juli 2022 Lees verder
18jul Nieuws - 18 juli 2022

Driestroom opnieuw Beste Werkgever


Driestroom is opnieuw uitgeroepen tot World-class Workplace 2022 (keurmerk Beste Werkgever). Onderzoeksbureau Effectory heeft een medewerkersonderzoek afgenomen en de resultaten hiervan zijn zeer positief. Met ons eindcijfer scoren we zelfs hoger dan de benchmark. Daarom mogen wij onszelf nu een jaar lang de ‘Beste Werkgever van Nederland’ noemen en daar zijn we ontzettend trots op.  Medewerkers zijn ambassadeurs Onze medewerkers geven een hogere waardering dan de vorige keer aan de thema’s betrokkenheid en bevlogenheid. Ze ervaren de open cultuur binnen Driestroom als het familiegevoel, een warm bad waarin je terecht komt. Medewerkers herkennen zich in de vier kernwaarden: groots in het klein, in contact, bevlogen en eigenzinnig. We zijn blij dat onze kernwaarden ook zo beleefd worden in de praktijk en zijn enorm blij met deze hoge waardering van onze eigen medewerkers. Werken bij Driestroom – bijdragen aan alledaags geluk Ben of ken jij iemand die bij Driestroom wil komen werken? Bekijk dan onze vacatures. Keurmerk voor goed werkgeverschap World-class Workplace, voorheen bekend als Beste Werkgever, is Nederlands grootste, onafhankelijke keurmerk voor goed werkgeverschap. Organisaties kunnen het keurmerk alleen verdienen door een goede beoordeling van hun eigen medewerkers. Lees verder
1 2 3