Sinds eind 2021 heeft Driestroom een kennisbank voor medewerkers. Stagiaire Anniek van Dijk had daarin een belangrijke rol. Ze deed onderzoek naar hoe we dit project het beste konden aanpakken. En ze werkte mee aan de inhoud. Anniek vertelt hoe de kennisbank gemaakt is. En waarom onze zorg en ondersteuning er beter van worden.
“We willen medewerkers helpen om te werken volgens het Alledaags Gelukmodel. Dat is de manier waarop we werken. Maar nog niet iedereen gebruikt het Alledaags Gelukmodel. Daarom hebben we sinds oktober onze eigen kennisbank. Dat is een website voor medewerkers. We willen dat mensen de kennis binnen Driestroom makkelijker kunnen vinden.”
De juiste taal
“Op de kennisbank vinden medewerkers informatie die ze nodig hebben om hun werk te doen. Niet alleen tekst, maar bijvoorbeeld ook filmpjes. Want niet iedereen leert op dezelfde manier. Je kunt er ook praatplaten downloaden. En we linken naar scholingen en andere handige pagina’s.
De kennisbank is opgebouwd volgens het Alledaags Gelukmodel. Daar horen 4 onderwerpen bij: Lichaam en geest, Wonen en financiën, Betekenisvol leven en Relaties. Alle informatie is ingedeeld bij een van die onderwerpen. We gaan steeds uit van kansen en mogelijkheden. Nog best een uitdaging, want we zijn zo gewend om te denken in problemen! Soms was het best zoeken naar de
juiste toon en taal. Het bleek bijvoorbeeld makkelijk om een pagina te schrijven over autisme. Maar ik wilde ook een pagina over talenten: wat zijn dat, en hoe kun je ze inzetten?”
Meedenken
“Een kennisbank heeft natuurlijk pas zin, als mensen ‘m gebruiken. Daarom betrokken we medewerkers vanaf dag 1 bij het maken van de kennisbank. Iedereen dacht mee: van persoonlijk begeleiders tot computer-medewerkers. Want we willen dat de kennisbank echt van iedereen is.
Onze moeilijkste keuze? We willen dat de informatie op de kennisbank past bij het Alledaags Gelukmodel. Maar de informatie moet ook passen bij wat medewerkers nú weten. Daar moesten we een middenweg in vinden. Nog steeds trouwens. Want de kennisbank is nog niet klaar.
De kennisbank heeft nu zo’n dertig bezoekers per dag. Een goed begin, maar dat mogen er natuurlijk nog veel meer worden. De eerste reacties zijn positief. ‘Dit gaat ons enorm helpen’, hoor ik terug. Soms zeggen collega’s in een teamoverleg: ‘Die informatie staat op de kennisbank.’ Mooi, denk ik dan!”
Vooruitblik
“Voor mij was het project persoonlijk ook heel leerzaam. Ik kreeg veel ruimte om ideeën in te brengen en voelde me serieus genomen. Dit werk heeft me zekerder gemaakt in mijn werk bij Driestroom.
Ik ben trots op wat we al hebben bereikt. Maar er is ook nog genoeg te doen. Denk aan de vraag welke informatie precies waar hoort. Wat vind je op de kennisbank? En wat hoort in andere computer-systemen? Die indeling moet logisch zijn. Ook wil ik graag nóg meer informatie die past bij het Alledaags Gelukmodel. Dus heb jij veel kennis over een onderwerp dat nog niet op de kennisbank staat? Neem contact met me op via anniekvandijk@driestroom.nl!”
Ben je nieuwsgierig naar de kennisbank? Kijk dan deze video.