Het gaat nu veel beter met Lida

09 juni 2022

Helma en Aart zijn de zus en zwager van Lida (74). Lida woont bij Driestroom, op locatie Nijevelt. Lange tijd ging het niet goed met haar. Ze kreeg steeds meer medicatie en onvrijwillige zorg. Maar sinds kort is dat anders. Helma en Aart vertellen wat er veranderd is.

“Als je haar ziet, verwacht je niet dat Lida zo sterk is. Ze is een kleine vrouw. Maar er waren vaak 3 begeleiders nodig om haar in toom te houden. Lida gedroeg zich agressief: schoppen en slaan, spullen kapotmaken. Vroeger had ze een gezellige kamer. Nu staat er alleen nog een bed. 

HelmaAartmetLida54002Lida woonde het grootste deel van haar leven thuis, bij onze (schoon)moeder. Eerst ging dat prima. Ze ging naar school en had een baan. Maar toen ze ouder werd, begon Lida zich vreemder te gedragen. Toen moeder 81 was, ging het niet meer. Lida kreeg een crisisplaatsing. Dat was in 1997. In de jaren daarna woonde ze op verschillende plekken. Nergens kon ze landen. Het was een moeilijke tijd, we maakten ons vaak zorgen.

Ook de eerste jaren op Nijevelt waren niet makkelijk. In 2014 is Lida een tijdje opgenomen geweest in een psychiatrische instelling. We hoopten dat ze daar beter uit zou komen. Maar dat gebeurde niet. Daarna dacht iedereen: nu moet het echt anders. Maar hoe?”

Minder maatregelen
“Lida’s behandelaars bij Driestroom heten Chaja en Susan. Ze vroegen zich af waarom Lida zo agressief deed. Lida heeft een licht verstandelijke beperking. Chaja en Susan ontdekten dat ze ook dementie heeft. Ze bedachten dat 1-op-1-begeleiding zou kunnen helpen. Vroeger was Lida nooit alleen. Haar moeder nam haar altijd mee aan de hand. Door de 1-op-1-begeleiding ging het steeds beter met Lida. Ze voelt zich veiliger. En dus is ze minder agressief. Daardoor konden we Lida’s medicatie en vrijheidsbeperkende maatregelen afbouwen. Eerst had Lida bijvoorbeeld ’s nachts cameratoezicht. Ze sliep in een smeerpak. En de deur van haar kamer was op slot. Anders liep ze schreeuwend de gang op en maakte ze iedereen wakker.

Er is veel veranderd. Lida slikt bijna geen medicijnen meer, alleen nog maar een maagbeschermer. Het cameratoezicht is steeds minder nodig. Ook heeft ze weer gewoon haar eigen pyjama aan. En haar deur hoeft niet meer op slot. Hartstikke fijn natuurlijk! Op Nijevelt hebben ze een ‘safe space’. Dat is een soort bedtent. Als Lida onrustig is, kruipt ze daarin. Dan komt ze tot rust. Vertoont ze agressief gedrag, dan gaat de rits van de ‘safe space’ dicht. Maar dat hoeft de laatste jaren nog maar heel even. En het komt steeds minder voor.”

Vertrouwen
“Joost en Dominique zijn Lida’s vaste begeleiders. Er is een klein groepje 1-op-1 begeleiders die elkaar afwisselen. Lida heeft twee begeleiders per dag. Ze brengen structuur aan in haar dag. Groepsactiviteiten houdt Lida maar tien minuten vol. Daarom is die 1-op-1-begeleiding zo fijn. De begeleiders kennen haar heel goed. Als ze merken dat Lida onrustig wordt, gaan ze buiten wandelen.

Elke zondag krijgt Lida bezoek. De ene week van ons, de andere week van haar broer en schoonzus. Vroeger stond ze in anderhalf uur wel zes keer op om een rondje te lopen. Tegenwoordig is ze veel rustiger. Lida is van nul naar bijna honderd procent gegaan in een paar jaar tijd. Geweldig om te zien! Dat hebben ze bij Driestroom echt goed gedaan. Dit geeft ons heel veel vertrouwen.

Ook voor jou interessant

09jun Nieuws - 09 juni 2022

Door de duidelijkheid en structuur zie je kinderen groeien


Saskia Vogelaar en Susan Prinsen zijn gezinshuisouders en zorgondernemers. Samen hebben ze ’t Viapunt, een gezinshuis in Apeldoorn. Daar is plek voor 3 kinderen en jongeren. Saskia en Susan vertellen hoe hun gezinshuis eruitziet. En hoe zij de nieuwe jaargesprekken ervaren. “Op dit moment wonen er 3 meiden bij ons. De oudste is 16, de middelste is 15 en de jongste is 10 jaar. Ons gezinshuis ligt midden in een Apeldoornse woonwijk. De kinderen kunnen makkelijk zelf gaan shoppen in de stad, of naar de sportclub. Een van de meiden heeft sinds kort een baantje bij de supermarkt.” Dagritme “Ons dagritme lijkt op het ritme van veel gezinnen. Vaak hebben deze kinderen behoefte aan ‘zo gewoon mogelijk’. Elke ochtend staan we samen op. Na het ontbijt gaan de kinderen naar school. ’s Middags drinken we thee op de bank. Of ze spreken af met vriendinnetjes. In huis heeft iedereen z’n eigen taakjes: de vloer vegen, de vaatwasser uitruimen. We hebben dit gezinshuis nu dertien jaar. Het is ooit toevallig begonnen. Susan werkte als begeleider bij een zorgorganisatie, maar ze had vaak het gevoel dat ze kinderen meer te bieden had. We zijn toen begonnen als logeerhuis. En al snel werden we een gezinshuis waar kinderen wonen. Sinds april 2021 horen we bij Driestroom.” Tussenpunt “Ons gezinshuis heet ’t Viapunt. Over die naam hebben we goed nagedacht. De kinderen lopen allemaal hun eigen pad in het leven. Wij zijn voor hen een tussenpunt. Dat betekent niet dat ze uit huis “moeten” als ze 18 jaar zijn. Per kind kijken we goed naar de hulpvraag: wat heeft iemand nodig? De een gaat uit huis op z’n 16e. De ander blijft hier tot hij 22 is. Als kinderen bij ons komen, zijn ze soms klein voor hun leeftijd. Ineens gaan ze dan hard groeien. Emotioneel én lichamelijk. We vinden het belangrijk dat de kinderen meedoen in de samenleving. En dat ze contact hebben met hun biologische ouders, als dat kan. Hoe dat gaat, verschilt per kind. Soms is het ingewikkeld. Maar we moedigen het contact met familie altijd aan.” Gesprekscyclus “Sinds kort heeft Driestroom nieuwe jaargesprekken. Elk gezinshuis krijgt 3 gesprekken per jaar. Laatst hadden wij ons eerste gesprek. Wij vinden het fijn om regelmatig contact te hebben met Driestroom. Maar we vonden het eerste gesprek wel erg officieel. We vinden het belangrijk dat gesprekken er zijn omdat er interesse in elkaar is. En niet omdat het weer tijd is voor het jaarlijkse gesprek. Dat gezegd hebbende: we vinden de sfeer bij Driestroom erg prettig. We tekenden ons contract tijdens corona. Daarom gingen we videobellen. Dat was heel gezellig. Een van de aanwezigen zat zelfs in de auto! Dat gewone contact, daar houden we van. Dat geeft het gevoel dat we het samen doen.” Lees verder
09jun Nieuws - 09 juni 2022

De kennisbank is van iedereen


Sinds eind 2021 heeft Driestroom een kennisbank voor medewerkers. Stagiaire Anniek van Dijk had daarin een belangrijke rol. Ze deed onderzoek naar hoe we dit project het beste konden aanpakken. En ze werkte mee aan de inhoud. Anniek vertelt hoe de kennisbank gemaakt is. En waarom onze zorg en ondersteuning er beter van worden. “We willen medewerkers helpen om te werken volgens het Alledaags Gelukmodel. Dat is de manier waarop we werken. Maar nog niet iedereen gebruikt het Alledaags Gelukmodel. Daarom hebben we sinds oktober onze eigen kennisbank. Dat is een website voor medewerkers. We willen dat mensen de kennis binnen Driestroom makkelijker kunnen vinden.” De juiste taal “Op de kennisbank vinden medewerkers informatie die ze nodig hebben om hun werk te doen. Niet alleen tekst, maar bijvoorbeeld ook filmpjes. Want niet iedereen leert op dezelfde manier. Je kunt er ook praatplaten downloaden. En we linken naar scholingen en andere handige pagina’s. De kennisbank is opgebouwd volgens het Alledaags Gelukmodel. Daar horen 4 onderwerpen bij: Lichaam en geest, Wonen en financiën, Betekenisvol leven en Relaties. Alle informatie is ingedeeld bij een van die onderwerpen. We gaan steeds uit van kansen en mogelijkheden. Nog best een uitdaging, want we zijn zo gewend om te denken in problemen! Soms was het best zoeken naar de  juiste toon en taal. Het bleek bijvoorbeeld makkelijk om een pagina te schrijven over autisme. Maar ik wilde ook een pagina over talenten: wat zijn dat, en hoe kun je ze inzetten?” Meedenken “Een kennisbank heeft natuurlijk pas zin, als mensen ‘m gebruiken. Daarom betrokken we medewerkers vanaf dag 1 bij het maken van de kennisbank. Iedereen dacht mee: van persoonlijk begeleiders tot computer-medewerkers. Want we willen dat de kennisbank echt van iedereen is. Onze moeilijkste keuze? We willen dat de informatie op de kennisbank past bij het Alledaags Gelukmodel. Maar de informatie moet ook passen bij wat medewerkers nú weten. Daar moesten we een middenweg in vinden. Nog steeds trouwens. Want de kennisbank is nog niet klaar. De kennisbank heeft nu zo’n dertig bezoekers per dag. Een goed begin, maar dat mogen er natuurlijk nog veel meer worden. De eerste reacties zijn positief. ‘Dit gaat ons enorm helpen’, hoor ik terug. Soms zeggen collega’s in een teamoverleg: ‘Die informatie staat op de kennisbank.’ Mooi, denk ik dan!” Vooruitblik “Voor mij was het project persoonlijk ook heel leerzaam. Ik kreeg veel ruimte om ideeën in te brengen en voelde me serieus genomen. Dit werk heeft me zekerder gemaakt in mijn werk bij Driestroom.  Ik ben trots op wat we al hebben bereikt. Maar er is ook nog genoeg te doen. Denk aan de vraag welke informatie precies waar hoort. Wat vind je op de kennisbank? En wat hoort in andere computer-systemen? Die indeling moet logisch zijn. Ook wil ik graag nóg meer informatie die past bij het Alledaags Gelukmodel. Dus heb jij veel kennis over een onderwerp dat nog niet op de kennisbank staat? Neem contact met me op via anniekvandijk@driestroom.nl!” Ben je nieuwsgierig naar de kennisbank? Kijk dan deze video.   Lees verder
23jun Nieuws - 23 juni 2022

Tweede jaar met corona


Kwaliteit van zorg, benieuwd hoe we dat binnen Driestroom hebben georganiseerd? Dat lees je in ons kwaliteitsrapport. In dit rapport vertellen we over de kwaliteit van zorg bij Driestroom volgens het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg.  2021 was het tweede jaar met Corona. Het hele jaar hebben we te maken gehad met maatregelen. De maatregelen waren soms erg streng, omdat er veel besmettingen waren. Ook op onze locaties waren er af en toe veel besmettingen bij bewoners en medewerkers. Voor veel personen was dit niet leuk. Het was moeilijk om je goed aan alle maatregelen te houden. Bewoners moesten ook soms lange tijd op hun kamer blijven. Dit noemen we ‘in isolatie’. Ze mochten dan geen bezoek ontvangen. Dit was extra vervelend, omdat er al weinig bezoek mocht komen. Linsey de Haas, assistent-medewerker bij Werkpost Driepunt Druten heeft ook veel last gehad van de coronamaatregelen. In deze video vertelt zij daar meer over. Klik op de afbeelding om de video van Linsey te bekijken. Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.     Lees verder