Het verhaal van Elise en Alyssa bij Brasserie Bloem

14 juni 2021

De kwaliteitsrapporten van Driestroom over 2020 staan op onze website. Elk jaar beoordelen we de kwaliteit van de verschillende onderdelen van onze organisatie volgens de richtlijnen uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. We beschrijven in de rapporten op welke punten we als Driestroom goed scoren en waarin we ons verder kunnen ontwikkelen als het gaat om kwaliteit van zorg. Daarnaast delen cliënten, assistent-medewerkers, medewerkers en franchisenemers hun eerlijke verhaal over hun ervaringen met (kwaliteit van zorg bij) Driestroom. Hieronder het verhaal van Elise en Alyssa bij Brasserie Bloem.

Op een mooie plek in het hart van Bemmel is Brasserie Bloem gevestigd. Bij deze sociale horecaonderneming aan het marktplein zijn mensen met en zonder vergrote afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam. Vanuit de missie “Haal het beste uit jezelf, en elkaar” zorgen Elise en Alyssa ervoor dat het hun gasten aan niets ontbreekt.

Lunch en diner

Foto-Elise-van-LoonAlyssa Davidson Descelles (25) is sinds een jaar Bedrijfsmanager van de Brasserie. Alyssa: ‘Zeven dagen per week zijn we geopend voor lunch en op vrijdag en zaterdag ook voor diner. Door corona zijn we nu helaas alleen geopend voor het afhalen van maaltijden. Brasserie Bloem is onderdeel van DROOM!. Vanuit mijn opleiding tot Facilitair Leidinggevende Mbo niveau 4 heb ik stagegelopen bij DROOM! De Aam en vervolgens heb ik meerdere jaren gewerkt bij DROOM! De Landerij. Ik zit nu goed op mijn plek bij Bloem en ben deze zomer dus al vijf jaar werkzaam bij DROOM!/Driestroom.’ Assistent-medewerker Elise van Loon (19) vult aan: ‘Ook ik ben er vanuit mijn stage ingerold. Ik heb de horeca-opleiding gedaan en werk hier nu bijna twee jaar, ik sta in de bediening.’

Medewerkers

Alyssa: ‘Bij Brasserie Bloem werken tien tot vijftien assistent-medewerkers tussen de 18 en de 50 jaar oud die werkzaam zijn in de bediening, de keuken of de spoelkeuken. Daarnaast zijn er zes eerste medewerkers, waaronder twee participatiecoaches die de assistent-medewerkers helpen bij vraagstukken en ondersteuning bieden op de werkvloer.’ Elise: ‘Ik werk in de bediening omdat ik het contact met de gasten erg leuk vind. Het werken in de keuken is voor mij te chaotisch. In het begin vond ik het opnemen van de telefoon heel erg eng. De participatiecoaches hebben mij hiermee geholpen en nu doe ik het bijna dagelijks.’

Kwaliteitsborging

Alyssa: ‘Kwaliteit van zorg vinden we hier erg belangrijk. Onze participatiecoaches stellen samen met de assistent-medewerkers persoonlijke plannen met actiedoelen op waaraan de assistentmedewerkers willen werken. Om deze plannen concreet te maken, gebruiken we doelenkaarten. De doelen worden ook gedeeld met de andere medewerkers zoals de chef-koks en medewerkers uit de bediening zodat iedereen ervan op de hoogte is. Samen gaan we aan de slag om het doel in één stap of meerdere kleine stapjes te bereiken. Door oefening en herhaling maken de assistent-medewerker zichzelf de vaardigheden eigen. Het uiteindelijke doel is om assistent-medewerkers klaar te stomen voor de stap naar betaald werk, dat is de visie op arbeidsparticipatie die wij hier hanteren. Maar doorstroom naar een andere horecalocatie of, door het hier opgebouwde vertrouwen, juist de stap durven zetten naar een hele andere branche vinden wij ook erg mooi om te zien.’ Elise vult aan: ‘Ik voel me hier vertrouwd en er wordt naar mij geluisterd. Als ik iets heel moeilijk vind, dan zeggen ze niet dat ik het zelf maar moet uitzoeken maar helpen ze mij daarbij zodat ik het een volgende keer wel zelf kan.’ Alyssa: ‘Bloem is een heel hecht team, ook de groep assistent-medewerkers onderling. Onze gasten geven ook altijd aan dat ze zich hier heel prettig voelen, er hangt een gemoedelijke sfeer.’

Verbeterpunten

Zoals in elke organisatie, zijn er ook hier dingen die beter kunnen. Elise: ‘Als het heel druk is, is het soms wat chaotisch en vliegen we door elkaar heen.’ Alyssa: ‘Dat kan ik beamen inderdaad en dat komt mede door een stukje structuur waar we nog hard aan werken. Zo gaan we werken met takenlijsten, heldere instructies en opstartlijsten zodat assistent-medewerkers precies weten wat ze moeten doen. Daarnaast willen we dat een participatiecoach bijvoorbeeld weet wat er moet gebeuren in de keuken als een chef-kok ziek is. We willen dat we elke dag gewoon kunnen draaien, ook al valt er iemand weg.’ Elise: ‘Als medewerker in de bediening neem ik de bestellingen op, breng ik deze weg en ruim ik af en sta ik regelmatig achter de bar. Dat laatste vind ik het leukste! Het brengen van bestellingen vind ik nog spannend, ik ben bang dat ik wat laat vallen, maar het gaat steeds beter. Ook zou ik graag nog wat meer kennis hebben van de inhoud van de kaart. Of een tosti ham/kaas bijvoorbeeld ook zonder ham kan, maar ook moeilijke vragen natuurlijk.’

Een jaar corona

Ten tijde van het interview heeft Nederland al ruim een jaar te maken met het coronavirus. Elise: ‘Tijdens de eerste lockdown moesten we drie maanden thuisblijven, dat was heel erg lang. Daarna mochten we wel komen maar bleef de brasserie dicht.’ Alyssa: ‘Het werk biedt structuur in de levens van de assistent-medewerkers dus we hebben ze wel laten komen maar op een andere manier invulling gegeven aan de dagen. We combineren de dagen met schoonmaak en werkzaamheden gericht op arbeidsparticipatie. Daarnaast hebben we vanuit onze keuken bijgedragen aan het koken voor de woonvormen van Driestroom. Sinds dit jaar bieden we take away aan dus ook daar zijn we druk mee. Daarnaast is er een nieuwe menukaart in de maak waar we medewerkers op proberen in te werken, bijvoorbeeld door middel van quizjes. Ook hebben we laatst een cursus borden lopen en lopen met een dienblad georganiseerd, leuk en leerzaam.’

Passie voor het vak

Alyssa: ‘Toen ik een jaar of 14 was, ben ik begonnen in de afwas en ik heb steeds weer een stapje verder naar boven toe gemaakt. Ik waardeer het in mijn huidige functie dat ik assistent-medewerkers hulp kan bieden om ze te laten groeien. En dat natuurlijk in combinatie met mijn passie: de horeca, dus beter kan niet. In de loop der jaren heb ik veel geleerd. Ik heb veel kennis opgedaan, ben daadkrachtiger geworden en heb geleerd om mijn mannetje te staan.’ Elise: ‘Het werk in de horeca vind ik erg leuk. In mijn functie is het belangrijk dat je heel gastvrij bent en niet chagrijnig. Ik was in het begin heel bang maar durf steeds meer. In de toekomst wil ik denk ik met kinderen werken. Deze baan is een soort opstapje voor mezelf waarin ik heel veel kan leren.’ Alyssa vult aan: ‘Assistent-medewerkers komen hier vaak vrij onzeker binnen maar stukje bij beetje krijgen ze meer zelfvertrouwen en ontdooien ze. Dat is iets wat mij heel trots maakt!’

Alledaags geluk

Elise: ‘Ik ben dankbaar voor deze leuke plek waar ik mag werken. Ik leer hier veel, het is gezellig en ik ben blij dat ik niet thuis zit, dat maakt mij gelukkig. Alyssa: ‘Het maakt mij gelukkig dat ik elke dag met een trots gevoel naar huis kan gaan en dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan de doelen van de assistent-medewerkers. Als ik vijf jaar vooruitkijk, denk ik dat ik hier zeker nog ben. We hebben nog wat in te halen na dit coronajaar. Samen met het team willen we Brasserie Bloem beter op de kaart zetten en leuke tijden beleven. En we hebben nog enkele werkplekken vrij voor assistent-medewerkers dus heb je interesse of weet je iemand, benader ons dan zeker.’ Elise: ‘Ik hoop dat we snel weer open mogen en dan raad ik iedereen aan om een heerlijke Bloem-plank te bestellen, mijn favoriet!’

 

* Op de eerste foto staat Elise, op de tweede foto staat Alyssa.