Medezeggenschap in beeld | Maaike Osterloh

10 juli 2023

In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Maaike Osterloh haar verhaal.

Bewoners voelen zich vrij om te zeggen wat ze vinden

Ruim zes jaar heeft woonlocatie Zuiling/Mondriaan in Elst nu een lokale cliëntenraad. Of zoals ze zelf zeggen, een bewonersraad. Tot vorig jaar was er vanuit de begeleiding nog geen aandachtsfunctionaris medezeggenschap. Nu wel. Begeleider Maaike Osterloh vervult deze rol en dat doet ze graag. Maaike: “Het is mooi om met bewoners van Zuiling/Mondriaan in gesprek te gaan over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn en samen te kijken hoe we dingen nog beter kunnen doen.” 

Contact
De bewonersraad bestaat uit vijf bewoners van Zuiling/Mondriaan. Maaike sluit bij elke vergadering aan, net als coach medezeggenschap Ellen. Soms sluit ook de teamleider aan. Tussen de vergaderingen door heeft Maaike, naast haar reguliere begeleidingswerk, veel contact met bewoners over medezeggenschapsonderwerpen. Maaike: “Voorheen moesten bewoners wachten tot een volgende vergadering om een onderwerp te bespreken. Nu hebben we tussentijds ook regelmatig contact, waardoor onderwerpen echt gaan en blijven leven. De bewoners geven terug dat ze dit prettig vinden.”

Groeien
Zo had een bewoner van Zuiling/Mondriaan en lid van de bewonersraad, onlangs het idee om een filmpje te maken voor nieuwe bewoners. Maaike: “In de raad bespraken we dit idee en daar reageerden de leden met veel enthousiasme op. Ik heb hem vervolgens even op weg geholpen, zodat hij hier zelf verder mee kon. Tussentijds heb ik af en toe met hem gesproken over de vorderingen. Dit hoefde niet te wachten tot een volgende vergadering, met als resultaat dat hij al flinke stappen heeft kunnen maken met het filmpje. Het is mooi om te zien hoe hij in zijn kracht komt, door het zelf opperen en uitvoeren van zijn idee. Hij is daar enorm door gegroeid.”

Nuttige feedback
Maaike: “Ik zie dat ook de andere leden van de bewonersraad gegroeid zijn. Ze stellen kritische vragen, geven ons ongevraagd advies en komen met goede suggesties. In een van de laatste vergaderingen vertelde Marjolein Ubbink, teamleider Zuiling/Mondriaan, dat er wat wisselingen aankwamen qua persoonlijk begeleiders. Dit zou de week erop ingaan. De leden van de raad gaven terecht aan dat ze dit graag eerder gehoord hadden willen hebben. Dan hadden ze zich hierop kunnen voorbereiden. Nu was daar geen tijd meer voor, omdat het een week later al ingaat. Dat was een goede les voor ons en nuttige feedback. Hierin zie je wel dat de bewoners zich vrij voelen om te zeggen wat ze vinden en dat ook doen. Dat vind ik fantastisch!”

In het volgende artikel gaan we in gesprek met teamleider Marjolein Ubbink. Hoe kijkt zij naar medezeggenschap bij Zuiling/Mondriaan? En wat is haar rol als teamleider hierin? 

 

Ook voor jou interessant

10mei Nieuws - 10 mei 2023

Medezeggenschap in beeld | Sean van Rijsewijk en Sjaak van den Bussche


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertellen Sean en Sjaak hun verhaal. Meepraten en ideeën bedenken  Buren, collega’s en inmiddels ook goede vrienden: dat zijn Sean en Sjaak van elkaar. Ze wonen beiden ruim 12 jaar bij De Wikke 3 en werken bij Werkpost Huis van de wijk Triade. Bij De Wikke 3 zitten Sean en Sjaak sinds het begin in de lokale raad. Vorig jaar juni is er bij Werkpost Huis van de wijk Triade ook een lokale raad gestart. Sean en Sjaak waren de eersten die zich hiervoor aanmeldden. Sjaak: “Nu kan ik ook op mijn werk meepraten over wat hier allemaal gebeurt en mijn ideeën delen.” Sean vult aan: “En die ideeën bedenken we niet alleen voor onszelf, maar voor alle mensen die bij Huis van de wijk Triade werken.”  Een fijne gezamenlijke ruimte  In de lokale raad van De Wikke 3 kwamen de afgelopen jaren al veel onderwerpen voorbij. Sean: “De inrichting van De Wikke 3 is mij het meest bijgebleven. We vonden de gezamenlijke ruimtes niet zo handig en gezellig ingericht. Met de raad hebben we een voorstel gedaan hoe wij dachten dat het ingericht zou moeten worden. Onze wens was bijvoorbeeld een grote eettafel, waar iedereen kan aanschuiven, en ook een gezellig hoekje met een bank en tv. De teamleider stemde hier na de vergadering mee in en zo hebben we al jaren een fijne gezamenlijke ruimte bij De Wikke 3. Zonder de raad zou dit er nu niet geweest zijn.”  Samen met Theater Klare Taal  Bij Werkpost Huis van de Wijk Triade bestaat de lokale raad uit mensen van Theater Klare Taal, die hun thuisbasis ook in Huis van de wijk Triade hebben, en mensen van Werkpost Huis van de wijk Triade. Sjaak: “Je moet in onze raad aan de mensen van beide locaties denken. Toen Theater Klare Taal bijvoorbeeld in Huis van de wijk Triade kwam, werd het een stuk drukker tijdens de pauze.” Sean: “Als raad hebben we toen geadviseerd om mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, eerder naar de kantine te laten gaan. Zo hebben zij meer ruimte om goed te bewegen tijdens het pakken van koffie en thee. De teamleider was hier enthousiast over, dus dit advies is overgenomen.”  Struikelblok  Sean en Sjaak vinden het leuk om acties op te pakken na een raadsvergadering. Sjaak: “We spraken in de vergadering over het organiseren van een uitje. Samen met Sean ben ik alle mensen van Werkpost Huis van de wijk Triade afgegaan om te vragen waar zij naartoe willen en wanneer. In de volgende vergadering nemen we dan een beslissing.” Soms komt het voor dat er zaken blijven liggen na een vergadering. Dan wordt er een actie uitgezet en daar blijft het bij. Sean: “We hebben bijvoorbeeld besloten dat er een werkgroep komt voor de inrichting van de kantine. Die werkgroep is er alleen nog steeds niet. Acties echt oppakken, kunnen we met z’n allen nog beter doen. Dit is een groot struikelblok. Zo krijgen we namelijk niet altijd de dingen van de grond die we graag willen. En die belangrijk zijn voor ons allemaal!”  Goede uitleg  Omdat Sean en Sjaak in twee lokale raden zitten, krijgen ze informatie soms ook twee keer. Bijvoorbeeld over de nieuwe medezeggenschapsregelingen en wat dit betekent voor de lokale raad. De raad is om instemming gevraagd. Sean: “Dit onderwerp stond op beide raadsvergaderingen op de agenda. Omdat het een best ingewikkeld onderwerp is, was het voor ons fijn dat we het twee keer bespraken.” Sjaak: “Ook is er een video gemaakt om dit onderwerp verder uit te leggen. Dat vind ik erg fijn, omdat ik niet kan lezen. Op deze manier kan ik wel horen en zien waar het over gaat. En dus ook meepraten hierover, want dat vind ik belangrijk.”       Lees verder
13mrt Nieuws - 13 maart 2023

Medezeggenschap van zorgondernemers


Iedereen is voor medezeggenschap omdat het leidt tot betere resultaten en dat is in onze organisatie primair betere zorg voor de mensen die we ondersteunen. Esther Nelissen, voorzitter Raad van Bestuur: “Als bestuurder wil ik onze zorgondernemers graag betrekken bij beslissingen en hun waardevolle kennis en expertise uit de dagelijkse praktijk meenemen. Het draagt niet alleen bij aan betere zorg voor de mensen die we ondersteunen, maar ook aan een positieve samenwerkingsrelatie en werkcultuur.”   Medezeggenschap van zorgondernemers anders vormgeven  Al een aantal jaren hebben we op bestuursniveau inspraak geregeld voor onze zorgondernemers op zaken die hun belangen aangaan via de Coöperatie van Zorgondernemers (CoZo). De CoZo behartigt de belangen van de bij de coöperatie aangesloten zorgondernemers.   Met ingang van 2021 geldt de Franchisewet. Daarin wordt inspraak en overleg geëist tussen franchisegever (Driestroom) en franchisenemer (onze zorgondernemers). Onder andere door de groei van het aantal franchisenemers en de diversiteit binnen de franchise worden met onze huidige werkwijze niet alle franchisenemers vertegenwoordigd. We hebben uitdrukkelijk de wens om medezeggenschap voor alle ondernemers te organiseren via een representatief orgaan.  Daarnaast maken de ontwikkelingen in de zorgsector en in het sociaal domein dat de huidige afspraken over de inspraak van franchisenemers op bestuurlijk niveau deels niet meer aansluiten en kunnen conflicteren met wet- en regelgeving of de eisen van toezichthouders en financiers. Deze ontwikkelingen zijn voor ons aanleiding om de medezeggenschap van franchisenemers anders vorm te geven. We stellen een franchiseraad in waarin iedere franchisenemer zich vertegenwoordigd voelt. Dit doen wij natuurlijk in samenspraak met de franchisenemers zelf.  Waar staan we nu? Na voorbereidingen in 2022 met de CoZo hebben wij in januari 2023 het invullen van de nieuwe medezeggenschap met een brede werkgroep opgepakt. In deze werkgroep zitten 10 franchisenemers met een zeer diverse achtergrond. Deze groep is voortvarend en enthousiast aan het werk om de medezeggenschapsovereenkomst vorm te geven en verkiezingen te organiseren. Ook zorgen zij voor een actieve communicatie met alle franchisenemers. Begin juni staan de verkiezingen gepland. Een belangrijke opgave van het nieuwe medezeggenschapsorgaan is zorgen dat iedereen zich vertegenwoordigd voelt. De omvang van de raad zal 5-7 zetels worden en we streven naar een goede mix van vertegenwoordigers uit verschillende regio's en met verschillende labels. Ieder lid heeft straks een eigen portefeuille met aandachtsgebieden. Op onderwerpen worden, soms tijdelijke, commissies met betrokken ondernemers ingesteld.   Waardevolle inzichten en perspectieven  Esther: “Volgens mij hebben we allemaal een warm hart voor medezeggenschap. Voor mij als bestuurder is medezeggenschap belangrijk, omdat ik graag die verschillende perspectieven van ondernemers wil horen en meenemen in onze besluitvorming. Dat geeft ons als bestuur waardevolle inzichten en perspectieven die anders misschien niet beschikbaar zouden zijn. Zo komen we tot betere beslissingen en hebben we een goede samenwerkingsrelatie. Het is fijn en betekenisvol om als bestuurder gevoed te worden door de mensen die dagelijks de mensen die bij ons wonen en werken ondersteunen.”    Lees verder
14feb Nieuws - 14 februari 2023

Medezeggenschap in beeld | Kristel van de Kamp


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Kristel van de Kamp haar verhaal.  Betrokkenheid, contact en groei  Kristel van de Kamp is beleidsmedewerker bij het Bestuursbureau van Driestroom. Zij ondersteunt de organisatie bij allerlei beleidsthema’s, waaronder medezeggenschap. Kristel: “Ik ondersteun de Raad van Bestuur en directeuren in het contact met de cliëntenraden, schrijf advies- en instemmingsvragen, bereid vergaderingen voor en ondersteun het team medezeggenschap om samen de medezeggenschap binnen Driestroom te versterken. Bij alles wat we doen zorg ik ervoor dat we voldoen aan de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Het leukste aan mijn werk op het gebied van medezeggenschap is het direct contact met de leden van de cliëntenraden. Het is mooi om te zien hoe betrokken zij zijn en durven te zeggen wat ze ergens van vinden. De manier waarop ze dat doen, is vaak heel verschillend. De een geeft voorzichtig feedback en weegt de woorden zorgvuldig af, terwijl de ander het er zo uitgooit. Van deze verschillen kan ik erg genieten.”   Dubbele rol  Kristel: “Het belangrijkste vind ik dat we als Driestroom ervoor zorgen dat de zorg en ondersteuning die we bieden, zo wordt vormgegeven dat het aansluit bij de wensen van de mensen die we ondersteunen. En dat we dus elk nieuw project of beleid afstemmen met de mensen die het aangaat.” De rol van Kristel hierin is dubbel. Kristel: “Aan de ene kant vind ik het belangrijk dat ik stuur op het voldoen aan de Wmcz, aan de andere kant vind ik het minder relevant of iets van de wet moet. Het gaat er volgens mij juist om dat we als Driestroom kijken of iets veel impact heeft op onze bewoners of assistent-medewerkers, en dat we het dan altijd voor moeten leggen aan hen. Ongeacht of het van de wet moet.”  Aanbesteding vervoer  Kristel: “Om een voorbeeld te noemen. Een paar jaar geleden is het vervoer opnieuw aanbesteed. In de Wmcz staat dat het niet advies- of instemmingsplichtig is. Echter voor de meeste mensen die wij ondersteunen, is vervoer essentieel. Zij zitten vaak twee keer per dag in de taxi. Daarom hebben we gezorgd dat de cliëntenraad mee kon denken bij de aanbesteding, zodat we het, voor iedereen, goed kunnen regelen. Dat is voor mij ook de kern van medezeggenschap. Dat de mensen die we ondersteunen zoveel mogelijk mee kunnen denken, praten en beslissen over dingen die voor hen belangrijk zijn. Zodat ze hun leven zo fijn mogelijk kunnen leiden op een manier die bij hen past. Ik vind dat we ons daar nog veel bewuster van mogen zijn.”  Succesvolle combinatie  Kristel: “Waar ik het meest trots op ben, is dat ik zie hoe de cliënten in de cliëntenraad groeien. Hoe voorzichtig en verlegen ze binnenkwamen, hoe goed hun vragen en adviezen nu zijn. Zo krijgen we ook steeds betere feedback terug vanuit de raad.” Binnen Driestroom is er de Centrale Cliëntenraad (CCR) met daaronder de Kolomraad Werk & Ondersteuning (CRW), de Kolomraad Zorg (CRZ) en de Kolomraad Kind, Jeugd en Gezin (CRKJ). Daaronder hebben (bijna) alle locaties een eigen lokale raad. De raden bestaan uit cliënten en soms uit verwanten of een combinatie van beiden. De leden van de Kolomraad Zorg zijn bewoners en verwanten. Kristel: “In deze raad is het mooi om te zien hoe de combinatie tussen verwanten en bewoners een succes is. Hoe ze op elkaar aansluiten, hoe ze allebei vanuit verschillende visies punten inbrengen, hoe ze elkaar bevragen en hoe ze beiden hun best doen om rekening te houden met elkaar. Dat is mooi om te zien.”  Medezeggenschap doen we samen  Ondanks alle genomen en nog te nemen stappen in medezeggenschap blijft het in sommige delen van de organisatie lastig om medezeggenschap goed in te richten en voldoende leden te hebben. Kristel: “Sommige delen van de organisatie zijn wat versnipperd. We buigen ons nu over de vraag hoe we daar medezeggenschap zo efficiënt mogelijk kunnen vormgeven, zodat ook zij kunnen meepraten, denken en beslissen. Bij veel locaties kunnen we nog nieuwe leden gebruiken. Dus bij deze doe ik ook gelijk de volgende oproep: wil jij meepraten, meedenken en meebeslissen over onderwerpen die jou en jouw medebewoners of mede assistent-medewerkers aangaan? Neem contact met ons op! Want medezeggenschap doen we samen!”    Lees verder