9,2

Op basis van 32 reviews32 reviews op Zorgkaart Nederland

menu
Homepage

Medezeggenschap in beeld - Sjoerd Weening

2022-04-20
  • Medezeggenschap

In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. In deze editie vertelt Sjoerd Weening, coach cliëntmedezeggenschap, zijn verhaal.

Medezeggenschap is van de raadsleden

Sjoerd Weening is sinds 2019 coach cliëntmedezeggenschap bij Driestroom. In zijn rol coacht en ondersteunt hij raadsleden van lokale cliënten- en verwantenraden bij het uitoefenen van medezeggenschap. Elke lokale raad vergadert eens per twee maanden en daar sluit Sjoerd als coach bij aan. Hij bezoekt de lokale raden altijd op de fiets. Zijn coaching en ondersteuning bestaan onder meer uit het samen met hen voorbereiden van vergaderingen, notuleren, kennis rondom wetgeving delen en beleid vertalen naar eenvoudige taal, bijvoorbeeld door het uit te tekenen. Sjoerd: “Ik vind het belangrijk dat ik ruimte creëer voor raadsleden, zodat zij zelf een visie kunnen vormen over alle onderwerpen en deze ook kunnen uiten. Medezeggenschap is van de raadsleden en niet van de coaches cliëntmedezeggenschap of de teamleider. Wij zijn ondersteunend.”

Meer eigen regie

Na bijna twintig jaar begeleider te zijn geweest bij verschillende zorgorganisaties, besloot Sjoerd in 2019 de overstap te maken naar Driestroom als coach cliëntmedezeggenschap. Sjoerd: “Ik zie dat er in die twintig jaar veel veranderd is op het gebied van medezeggenschap. In positieve zin. Er is de laatste jaren een mooie beweging gaande waarbij bewoners en assistent-medewerkers steeds meer eigen regie hebben en zelf kunnen bepalen. Ik zie dat dit hen gelukkig maakt en daarom is medezeggenschap zo belangrijk. Ondanks de goede beweging die ingezet is, denk ik wel dat we soms nog te veel ‘over’ cliënten praten in plaats van ‘met’ cliënten. Ga het gesprek met elkaar aan en stel vragen ‘Wat wil jij?’, ‘Wat vind jij belangrijk?’ in plaats van het al voor de ander in te vullen.”

Wederzijds vertrouwen

Medezeggenschap en vertrouwen zijn nauw met elkaar verbonden. Sjoerd: “De lokale raden zien waar Driestroom mee bezig is, krijgen uitleg over bijvoorbeeld het Alledaags Gelukmodel en de Wet Zorg en Dwang. Ze worden op tijd geïnformeerd en hebben advies- en/of instemmingsrecht. Dit geeft hen vertrouwen en dat vertrouwen geven ze ook weer terug aan Driestroom, een voor hen grote organisatie die een belangrijke rol speelt in hun leven. Door de steun van de lokale raden en Driestroom als organisatie krijgen wij als team cliëntmedezeggenschap ook echt de ruimte om medezeggenschap samen vorm te geven, waar nodig te verbeteren en er voor te gaan. Daar ben ik trots op.”

Aanbrengen van structuur

Een belangrijk onderdeel als coach is het aanbrengen van structuur. Sjoerd: “Samen met de lokale raden hebben we een nieuwe structuur uitgewerkt en onze rollen opnieuw vormgegeven. Een van deze dingen is bijvoorbeeld dat ik als coach een week voor de vergadering de voorzitter van de lokale raad, de teamleider en de begeleider medezeggenschap bel. Toen ik dat laatst vergat, mailde Leon (bewoner van de Oude Graafseweg en voorzitter van de lokale raad) me waar mijn telefoontje bleef. Leon, dank dat je me scherp houdt! Zo bouwen we samen aan een goed, werkbare structuur rondom medezeggenschap met als doel dat dit op den duur allemaal strak loopt. Het fundament voor cliëntmedezeggenschap ligt er, nu gaan we het verder uitwerken, in de praktijk brengen en met elkaar uitbouwen. Aan het eind van het jaar evalueren we met de raadsleden of deze nieuwe structuur werkt en zij geven instemming om juist wel of niet op deze manier verder te gaan.”

Enthousiast worden van medezeggenschap

Sjoerd: “Wat mij het meeste raakt, is dat ik bewoners en assistent-medewerkers heel enthousiast heb zien worden van medezeggenschap. Zij starten dan in één lokale raad, bijvoorbeeld van hun woonlocatie, maar worden daarna ook snel lid van de lokale raad van hun werklocatie. En sommige bewoners en assistent-medewerkers sluiten ook nog aan bij de kolomraad, waardoor ze in drie raden vertegenwoordigd zijn. Dat vind ik mooi om te zien.” Waarom zouden cliënten of verwanten lid moeten worden van de lokale cliëntenraad? Sjoerd: “Omdat het interessant is en je op een opbouwende manier meedenkt over iets dat belangrijk is in je eigen leven of in het leven van je verwant. Dit is de manier waarop je de meeste regie krijgt.”


Wil je meer weten over cliëntmedezeggenschap of wat Sjoerd nog meer doet als coach?
Neem contact met hem op via sjoerdweening@driestroom.nl of 06 – 30 04 74 62.

Wil jij ook je stem laten horen? Stel je dan kandidaat voor de lokale cliëntenraad.
Neem voor meer informatie contact op met Esther Oelen via estheroelen@driestroom.nl of 06 – 52 37 46 19.