Medezeggenschap

Op alle niveaus binnen Driestroom hebben de mensen die we ondersteunen– jij dus – veel te zeggen. Over je eigen persoonlijke ondersteuning, maar ook over de groep waar je woont of de locatie waar je werkt. Zelfs op het hoogste niveau vinden we jouw mening belangrijk. We willen er graag van leren.

Medezeggenschap in beeld

De hele serie
11sep Nieuws - 11 september 2023

Medezeggenschap in beeld | Marjolein Ubbink


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Marjolein Ubbink haar verhaal. De bewonersraad doet het gewoon erg goed Toen Marjolein Ubbink zes jaar geleden als teamleider startte bij woonlocatie Zuiling/Mondriaan, was een van haar eerste projecten het opzetten van de lokale medezeggenschap. Dit heeft ze gedaan door te starten met het vormen van een lokale raad. Marjolein: “De eerste tijd hebben we echt onze weg moeten vinden met de bewonersraad. Gelukkig hadden we al vrij snel aanmeldingen van bewoners die in de raad wilden en mee wilden denken, praten en beslissen over onderwerpen die hen aangaan.”  Bruggen slaan  Maaike (begeleider en aandachtsfunctionaris medezeggenschap Zuiling/Mondriaan) en Ellen (coach medezeggenschap) sluiten altijd samen aan bij vergaderingen. Marjolein sluit zo vaak mogelijk aan. Marjolein: “Ik heb de input van onze bewoners nodig om bruggen te kunnen slaan naar verschillende kanten. Zowel naar het team als in de lijn, naar de directeur Zorg. Uiteindelijk ben ik als teamleider verantwoordelijk dat het goed gaat bij Zuiling/Mondriaan, dus leg ik graag vragen en onderwerpen voor aan de bewoners, zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen.”  Goed advies  Marjolein: “In het team hadden we onlangs een discussie over hoe we de begeleider, die naast de persoonlijk begeleider gekoppeld is aan een bewoner, moeten noemen. Vanuit het team kwamen we op de term buddy uit. Maar dit dekt niet helemaal de lading, vonden wij. Moet het dan iets anders worden? Deze overweging hebben we aan de bewonersraad voorgelegd met de vraag of zij hier eens over na willen denken en hun advies willen geven. Zij hadden een mooi advies voor ons: ‘Het maakt ons niet uit hoe je zo iemand noemt, als het maar functioneert’. Een mooi standpunt, wat het ook weer makkelijker maakt om de knoop door te hakken.”  Begroting  Elk jaar neemt Marjolein de begroting door met de bewonersraad. Marjolein: “Ik houd van transparante communicatie. Zowel naar mijn team als naar de bewoners. Als het weer tijd is om de begroting door te nemen, vraag ik vooraf aan de bewonersraad of ze punten hebben die ik mee moet nemen. Als de begroting dan in concept klaar is, nemen we deze samen door. Ik vertel waar het geld heengaat en waarom. Roeland, bewoner van Zuiling/Mondriaan en lid van de bewonersraad, vroeg daarop: ‘Marjolein, ik zie dat we elk jaar een beetje minder winst maken. Moet ik me zorgen maken?’ Daarop heb ik uitgelegd dat er bijvoorbeeld meer geld naar het begeleidingspotje gaat, omdat er nu gesprekken van een half uur in plaats van tien minuten zijn. Ook leg ik uit dat het ziekteverzuim wat hoger is, wat ook extra geld kost. Maar dat we nog steeds goed draaien en we ons geen zorgen hoeven te maken.”   Meedenken, meepraten en meebeslissen  Marjolein: “Ik vind het ontzettend goed dat Roeland en de andere leden deze vragen stellen en kritisch met ons meekijken. Dat laat ook zien hoe betrokken ze zijn en mee willen denken. Er wordt al veel voor hen besloten, dus waar het kan wil ik ook dat de bewoners zelf meedenken, meepraten en meebeslissen. Dat vind ik heel belangrijk. Hierdoor zie ik de bewoners groeien en krijgen ze meer zelfvertrouwen. Ze doen het gewoon echt heel erg goed hier. Daar kun je alleen maar trots op zijn!"     Lees verder
10jul Nieuws - 10 juli 2023

Medezeggenschap in beeld | Maaike Osterloh


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Maaike Osterloh haar verhaal. Bewoners voelen zich vrij om te zeggen wat ze vinden Ruim zes jaar heeft woonlocatie Zuiling/Mondriaan in Elst nu een lokale cliëntenraad. Of zoals ze zelf zeggen, een bewonersraad. Tot vorig jaar was er vanuit de begeleiding nog geen aandachtsfunctionaris medezeggenschap. Nu wel. Begeleider Maaike Osterloh vervult deze rol en dat doet ze graag. Maaike: “Het is mooi om met bewoners van Zuiling/Mondriaan in gesprek te gaan over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn en samen te kijken hoe we dingen nog beter kunnen doen.”  Contact De bewonersraad bestaat uit vijf bewoners van Zuiling/Mondriaan. Maaike sluit bij elke vergadering aan, net als coach medezeggenschap Ellen. Soms sluit ook de teamleider aan. Tussen de vergaderingen door heeft Maaike, naast haar reguliere begeleidingswerk, veel contact met bewoners over medezeggenschapsonderwerpen. Maaike: “Voorheen moesten bewoners wachten tot een volgende vergadering om een onderwerp te bespreken. Nu hebben we tussentijds ook regelmatig contact, waardoor onderwerpen echt gaan en blijven leven. De bewoners geven terug dat ze dit prettig vinden.” Groeien Zo had een bewoner van Zuiling/Mondriaan en lid van de bewonersraad, onlangs het idee om een filmpje te maken voor nieuwe bewoners. Maaike: “In de raad bespraken we dit idee en daar reageerden de leden met veel enthousiasme op. Ik heb hem vervolgens even op weg geholpen, zodat hij hier zelf verder mee kon. Tussentijds heb ik af en toe met hem gesproken over de vorderingen. Dit hoefde niet te wachten tot een volgende vergadering, met als resultaat dat hij al flinke stappen heeft kunnen maken met het filmpje. Het is mooi om te zien hoe hij in zijn kracht komt, door het zelf opperen en uitvoeren van zijn idee. Hij is daar enorm door gegroeid.” Nuttige feedback Maaike: “Ik zie dat ook de andere leden van de bewonersraad gegroeid zijn. Ze stellen kritische vragen, geven ons ongevraagd advies en komen met goede suggesties. In een van de laatste vergaderingen vertelde Marjolein Ubbink, teamleider Zuiling/Mondriaan, dat er wat wisselingen aankwamen qua persoonlijk begeleiders. Dit zou de week erop ingaan. De leden van de raad gaven terecht aan dat ze dit graag eerder gehoord hadden willen hebben. Dan hadden ze zich hierop kunnen voorbereiden. Nu was daar geen tijd meer voor, omdat het een week later al ingaat. Dat was een goede les voor ons en nuttige feedback. Hierin zie je wel dat de bewoners zich vrij voelen om te zeggen wat ze vinden en dat ook doen. Dat vind ik fantastisch!” In het volgende artikel gaan we in gesprek met teamleider Marjolein Ubbink. Hoe kijkt zij naar medezeggenschap bij Zuiling/Mondriaan? En wat is haar rol als teamleider hierin?    Lees verder
10mei Nieuws - 10 mei 2023

Medezeggenschap in beeld | Sean van Rijsewijk en Sjaak van den Bussche


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertellen Sean en Sjaak hun verhaal. Meepraten en ideeën bedenken  Buren, collega’s en inmiddels ook goede vrienden: dat zijn Sean en Sjaak van elkaar. Ze wonen beiden ruim 12 jaar bij De Wikke 3 en werken bij Werkpost Huis van de wijk Triade. Bij De Wikke 3 zitten Sean en Sjaak sinds het begin in de lokale raad. Vorig jaar juni is er bij Werkpost Huis van de wijk Triade ook een lokale raad gestart. Sean en Sjaak waren de eersten die zich hiervoor aanmeldden. Sjaak: “Nu kan ik ook op mijn werk meepraten over wat hier allemaal gebeurt en mijn ideeën delen.” Sean vult aan: “En die ideeën bedenken we niet alleen voor onszelf, maar voor alle mensen die bij Huis van de wijk Triade werken.”  Een fijne gezamenlijke ruimte  In de lokale raad van De Wikke 3 kwamen de afgelopen jaren al veel onderwerpen voorbij. Sean: “De inrichting van De Wikke 3 is mij het meest bijgebleven. We vonden de gezamenlijke ruimtes niet zo handig en gezellig ingericht. Met de raad hebben we een voorstel gedaan hoe wij dachten dat het ingericht zou moeten worden. Onze wens was bijvoorbeeld een grote eettafel, waar iedereen kan aanschuiven, en ook een gezellig hoekje met een bank en tv. De teamleider stemde hier na de vergadering mee in en zo hebben we al jaren een fijne gezamenlijke ruimte bij De Wikke 3. Zonder de raad zou dit er nu niet geweest zijn.”  Samen met Theater Klare Taal  Bij Werkpost Huis van de Wijk Triade bestaat de lokale raad uit mensen van Theater Klare Taal, die hun thuisbasis ook in Huis van de wijk Triade hebben, en mensen van Werkpost Huis van de wijk Triade. Sjaak: “Je moet in onze raad aan de mensen van beide locaties denken. Toen Theater Klare Taal bijvoorbeeld in Huis van de wijk Triade kwam, werd het een stuk drukker tijdens de pauze.” Sean: “Als raad hebben we toen geadviseerd om mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, eerder naar de kantine te laten gaan. Zo hebben zij meer ruimte om goed te bewegen tijdens het pakken van koffie en thee. De teamleider was hier enthousiast over, dus dit advies is overgenomen.”  Struikelblok  Sean en Sjaak vinden het leuk om acties op te pakken na een raadsvergadering. Sjaak: “We spraken in de vergadering over het organiseren van een uitje. Samen met Sean ben ik alle mensen van Werkpost Huis van de wijk Triade afgegaan om te vragen waar zij naartoe willen en wanneer. In de volgende vergadering nemen we dan een beslissing.” Soms komt het voor dat er zaken blijven liggen na een vergadering. Dan wordt er een actie uitgezet en daar blijft het bij. Sean: “We hebben bijvoorbeeld besloten dat er een werkgroep komt voor de inrichting van de kantine. Die werkgroep is er alleen nog steeds niet. Acties echt oppakken, kunnen we met z’n allen nog beter doen. Dit is een groot struikelblok. Zo krijgen we namelijk niet altijd de dingen van de grond die we graag willen. En die belangrijk zijn voor ons allemaal!”  Goede uitleg  Omdat Sean en Sjaak in twee lokale raden zitten, krijgen ze informatie soms ook twee keer. Bijvoorbeeld over de nieuwe medezeggenschapsregelingen en wat dit betekent voor de lokale raad. De raad is om instemming gevraagd. Sean: “Dit onderwerp stond op beide raadsvergaderingen op de agenda. Omdat het een best ingewikkeld onderwerp is, was het voor ons fijn dat we het twee keer bespraken.” Sjaak: “Ook is er een video gemaakt om dit onderwerp verder uit te leggen. Dat vind ik erg fijn, omdat ik niet kan lezen. Op deze manier kan ik wel horen en zien waar het over gaat. En dus ook meepraten hierover, want dat vind ik belangrijk.”       Lees verder

Binnen Driestroom heb je medezeggenschap over

De ondersteuning die jij persoonlijk krijgt
Jij verdient de allerbeste ondersteuning. Maar wat is dat precies? Daar moeten we het samen over eens worden. Dit leggen we het vast in een zorgverleningsovereenkomst en in een individueel begeleidingsplan. Je praat regelmatig met je begeleider over hoe het gaat, dat gebeurt tijdens evaluatiegesprekken.

Kun jij zelf moeilijk onder woorden brengen wat je ergens van vindt? Of ben je minderjarig? Dan praat jouw wettelijk vertegenwoordiger namens jou met je begeleiders.

 

Jouw locatie
Samen met andere bewoners op jouw locatie kun jij meepraten over hoe het gaat. Zijn er dingen op jullie locatie die beter kunnen? Dan wordt er naar jullie geluisterd. Ten minste drie bewoners vormen samen de lokale cliëntenraad. Misschien is het voor jullie lastig om je mening te geven. Dan vormen een aantal van jullie wettelijke vertegenwoordigers samen de lokale cliëntvertegenwoordigersraad.  

Bij Driestroom zijn er coaches die de lokale cliënten(vertegenwoordigers)raden ondersteunen.  
coachesclientmedezeggenschap@driestroom.nl

 

Een onderdeel van Driestroom 
Er zijn cliëntenraden voor de verschillende onderdelen van Driestroom. In deze raden zitten mensen die ondersteuning krijgen vanuit Driestroom en leden van de lokale cliëntvertegenwoordigingsraden.  

    • Cliëntenraad Zorg - Voorzitter: Rob Kerkmeester
    • Cliëntenraad Werk & ondersteuning - Voorzitter: Astrid Jansen
    • Cliëntenraad Kind & Jeugdzorg 

De raden worden ondersteund door onze ambtelijk secretaris: clientenraad@driestroom.nl

 

Driestroom als geheel
Op het hoogste niveau bij Driestroom hebben we de centrale cliëntenraad. De leden van deze raad praten mee over onze plannen voor de toekomst en over waar we voor staan. Maar ook over de begroting: geven we ons geld uit aan de goede dingen? In deze centrale cliëntenraad zitten de voorzitters van de deelraden (Zorg, Wmo, Kind & Jeugdzorg).

De centrale cliëntenraad wordt ondersteund door onze ambtelijk secretaris: clientenraad@driestroom.nl