Marieke de Groot

Persoonlijk begeleider
Werken bij Driestroom is leerzaam, voor assistent-medewerkers én medewerkers. We leren van en met elkaar. Marieke de Groot is persoonlijk begeleider bij onder andere Theater Klare Taal. Ze herkent het als geen ander. “Dankzij het theater sta ik nu zonder moeite les te geven aan de spelers. Dat heb ik van de spelers geleerd. Andersom leer ik de spelers nu om in het middelpunt te staan.”  

Theater Klare Taal 
Theater Klare Taal is een werkpost van Driestroom. Het gezelschap maakt bijzondere theater-, dans- en muziektheatervoorstellingen. Het bestaat uit vijftien spelers die op zoek zijn naar bijzondere, kwetsbare, inspirerende en kunstzinnige vertalingen van wat ze denken, voelen en dagelijks meemaken. Zij laten dit zien in inspirerende voorstellingen in en buiten het theater. 

Theater Klare Taal is een samenwerking van Driestroom en ArtEZ. De spelers worden begeleid door kunstenaars op het gebied van theater, muziek en dans. Daarnaast worden de spelers persoonlijk begeleid en ondersteund door een professional van Driestroom. 

Bewegingsagogiek 
“Ik heb bewegingsagogiek gestudeerd. Ik wist altijd al wel dat ik iets met mensen wilde doen. Maar in de sport/gezondheidswereld lagen destijds de banen met een vaste aanstelling niet voor het oprapen”, vertelt Marieke over haar achtergrond. Ze werkte nog maar net als recruiter bij een uitzendbureau toen het noodlot toesloeg, een skiongeluk. Haar huidige werk was niet meer haalbaar en het was ook niet meer wat ze wilde. “In de korte tijd dat ik er gewerkt heb viel het mij op dat er veel mensen buiten de boot vielen omdat ze meer aandacht en begeleiding nodig hebben dan een gemiddelde werknemer. Ik wilde ze graag helpen maar dan kon toen niet in deze situatie, commerciële uitzendbureaus benutten deze doelgroep destijds niet of nauwelijks.” De zaadjes voor het werken bij welzijnsorganisatie leken gepland. Uiteindelijk begon ze aan het leerwerktraject bij Driestroom. Het traject rondde ze af en ze mocht blijven: 2 dagen als begeleider bij werkpost DriegasthuizenGroep en 2 dagen als begeleider bij Theater Klare Taal. Inmiddels werkt ze fulltime en is Marieke lid van de OR. 

Theater is het middel dat gebruikt wordt om de spelers te laten groeien.

Marieke de Groot

Theater als middel 
Van instroom, uitstroom, communicatie, planbesprekingen, subsidieaanvragen tot aan het regelen van vervoer als het gezelschap moet optreden. Persoonlijk begeleider zijn bij Theater Klare Taal is echt een ratjetoe aan werkzaamheden. Maar dat maakt het voor Marieke ook zo leuk. “Het enige wat ik niet doe is de creatieve invulling van het theater. Daar is Caro (red. Wicher van ArtEZ) voor. Zonder haar is het theater niets. Het is de afwisseling qua werkzaamheden wat het zo ontzettend leuk maakt. Als we ergens optreden ben ik soort van de manager van het gezelschap. Ik regel alles daaromheen en dat begint vaak al maanden van te voren.”  

En natuurlijk het begeleiden van de spelers. Want het lijkt alsof het hoofddoel is het spelen van theater, maar niets is minder waar. Theater is het middel dat gebruikt wordt om de spelers te laten groeien. “Zonder dat ze het door hebben eigenlijk. Bijvoorbeeld door iemand alleen voor de groep te zetten als deze speler wil leren vaker leiding te nemen. Een ander voorbeeld is dat één van de spelers als doel heeft om assertiever te worden. Hij werkt ook bij een andere werkpost. Daar was hij erg afwachtend. Ik bedacht daar een spel om hem wat meer assertiever te laten worden. Dat werkte”, vertelt Marieke. 

Speler Sanne: “Ik ben dankzij het theater sterker geworden. Ik durf en ik doe meer. Marieke stimuleert mij hierin. Ze blijft herhalen dat het niet erg is als het niet lukt, we gaan het gewoon doen. Fouten maken mag.” Marieke: “Dit is toch mooi. Je had ze in het begin moeten zien, toen waren ze echt niet zover. Ze zijn echt gegroeid. Sanne is zo’n voorbeeld. Sanne had een periode in het verleden dat ze er met haar hoofd niet altijd bij was. We wilden haar graag op een positieve manier stimuleren en maakten haar tot ambassadrice van het theater. Dit houdt in dat zij een van onze communicatiemiddelen naar de buitenwereld is. In ruil daarvoor verwachten wij van Sanne dat ze met haar hoofd en lijf verbonden is bij het Theater. Een win-win situatie! Een andere speler, Tim, is onze verteller. Tim is echt een woordkunstenaar dus zijn teksten schrijft hij veelal zelf. Door hem hierin aan te moedigen en hem de kans te geven dit verder uit te bouwen zetten we hem in zijn kracht. Het begeleiden van mensen is hier bij het theater ook anders dan bij andere werkposten. Het is veel abstracter maar het resultaat is er zeker niet minder om”.  

Meer informatie 
Wil jij net als Marieke mensen laten groeien? Word (persoonlijk) begeleider bij Driestroom!