In contact

23 juni 2022

Kwaliteit van zorg, benieuwd hoe we dat binnen Driestroom hebben georganiseerd? Dat lees je in ons kwaliteitsrapport. In dit rapport vertellen we over de kwaliteit van zorg bij Driestroom volgens het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. 

In de evaluatie van het kwaliteitskader (USBO, 2021) staat “Het samen praten over wat de cliënt goede zorg vindt, is belangrijk. Maar begeleiders gebruiken vaak het zorgplan in plaats van een echt gesprek te voeren”. We waren heel trots, toen wij van de cliëntenraad hoorden dat zij zich niet herkennen in deze uitspraak. De cliëntenraad vindt juist dat begeleiders van Driestroom heel goed zijn in contact maken. Een van de leden die dit zei, was Wesley van de Steeg. Wesley woont op de van Peltlaan en vertelt over het in contact zijn met zijn begeleiders. Bekijk zijn video door op onderstaande afbeelding te klikken.

Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.

 

 

Ook voor jou interessant

09jun HelmaAartmetLida54002 Nieuws - 09 juni 2022

Het gaat nu veel beter met Lida


Helma en Aart zijn de zus en zwager van Lida (74). Lida woont bij Driestroom, op locatie Nijevelt. Lange tijd ging het niet goed met haar. Ze kreeg steeds meer medicatie en onvrijwillige zorg. Maar sinds kort is dat anders. Helma en Aart vertellen wat er veranderd is. “Als je haar ziet, verwacht je niet dat Lida zo sterk is. Ze is een kleine vrouw. Maar er waren vaak 3 begeleiders nodig om haar in toom te houden. Lida gedroeg zich agressief: schoppen en slaan, spullen kapotmaken. Vroeger had ze een gezellige kamer. Nu staat er alleen nog een bed.  Lida woonde het grootste deel van haar leven thuis, bij onze (schoon)moeder. Eerst ging dat prima. Ze ging naar school en had een baan. Maar toen ze ouder werd, begon Lida zich vreemder te gedragen. Toen moeder 81 was, ging het niet meer. Lida kreeg een crisisplaatsing. Dat was in 1997. In de jaren daarna woonde ze op verschillende plekken. Nergens kon ze landen. Het was een moeilijke tijd, we maakten ons vaak zorgen. Ook de eerste jaren op Nijevelt waren niet makkelijk. In 2014 is Lida een tijdje opgenomen geweest in een psychiatrische instelling. We hoopten dat ze daar beter uit zou komen. Maar dat gebeurde niet. Daarna dacht iedereen: nu moet het echt anders. Maar hoe?” Minder maatregelen “Lida’s behandelaars bij Driestroom heten Chaja en Susan. Ze vroegen zich af waarom Lida zo agressief deed. Lida heeft een licht verstandelijke beperking. Chaja en Susan ontdekten dat ze ook dementie heeft. Ze bedachten dat 1-op-1-begeleiding zou kunnen helpen. Vroeger was Lida nooit alleen. Haar moeder nam haar altijd mee aan de hand. Door de 1-op-1-begeleiding ging het steeds beter met Lida. Ze voelt zich veiliger. En dus is ze minder agressief. Daardoor konden we Lida’s medicatie en vrijheidsbeperkende maatregelen afbouwen. Eerst had Lida bijvoorbeeld ’s nachts cameratoezicht. Ze sliep in een smeerpak. En de deur van haar kamer was op slot. Anders liep ze schreeuwend de gang op en maakte ze iedereen wakker. Er is veel veranderd. Lida slikt bijna geen medicijnen meer, alleen nog maar een maagbeschermer. Het cameratoezicht is steeds minder nodig. Ook heeft ze weer gewoon haar eigen pyjama aan. En haar deur hoeft niet meer op slot. Hartstikke fijn natuurlijk! Op Nijevelt hebben ze een ‘safe space’. Dat is een soort bedtent. Als Lida onrustig is, kruipt ze daarin. Dan komt ze tot rust. Vertoont ze agressief gedrag, dan gaat de rits van de ‘safe space’ dicht. Maar dat hoeft de laatste jaren nog maar heel even. En het komt steeds minder voor.” Vertrouwen “Joost en Dominique zijn Lida’s vaste begeleiders. Er is een klein groepje 1-op-1 begeleiders die elkaar afwisselen. Lida heeft twee begeleiders per dag. Ze brengen structuur aan in haar dag. Groepsactiviteiten houdt Lida maar tien minuten vol. Daarom is die 1-op-1-begeleiding zo fijn. De begeleiders kennen haar heel goed. Als ze merken dat Lida onrustig wordt, gaan ze buiten wandelen. Elke zondag krijgt Lida bezoek. De ene week van ons, de andere week van haar broer en schoonzus. Vroeger stond ze in anderhalf uur wel zes keer op om een rondje te lopen. Tegenwoordig is ze veel rustiger. Lida is van nul naar bijna honderd procent gegaan in een paar jaar tijd. Geweldig om te zien! Dat hebben ze bij Driestroom echt goed gedaan. Dit geeft ons heel veel vertrouwen. Lees verder
23jun Nieuws - 23 juni 2022

Duurzame inzetbaarheid


Kwaliteit van zorg, benieuwd hoe we dat binnen Driestroom hebben georganiseerd? Dat lees je in ons kwaliteitsrapport. In dit rapport vertellen we over de kwaliteit van zorg bij Driestroom volgens het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg.  We willen ervoor zorgen dat medewerkers hun werk leuk vinden en dit goed kunnen blijven doen. Dat noemen we duurzame inzetbaarheid. We moedigen medewerkers van harte aan om te blijven leren door trainingen en opleidingen te volgen. Een voorbeeld hiervan is het Teamleider in opleidingsprogramma, waarin medewerkers leren om teamleider te worden. Een groep van zes medewerkers volgt dit programma. In 2021 ging het vooral over het opdoen van ervaring. Melanie Verberk is een van hen. Zij werkt nu als Teamleider in opleiding bij de woonlocaties Hillekensacker en de Gildekamp. Melanie vertelt in haar video over deze opleiding en duurzame inzetbaarheid. Bekijk de video door op onderstaande afbeelding te klikken. Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.     Lees verder
23jun Nieuws - 23 juni 2022

Tweede jaar met corona


Kwaliteit van zorg, benieuwd hoe we dat binnen Driestroom hebben georganiseerd? Dat lees je in ons kwaliteitsrapport. In dit rapport vertellen we over de kwaliteit van zorg bij Driestroom volgens het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg.  2021 was het tweede jaar met Corona. Het hele jaar hebben we te maken gehad met maatregelen. De maatregelen waren soms erg streng, omdat er veel besmettingen waren. Ook op onze locaties waren er af en toe veel besmettingen bij bewoners en medewerkers. Voor veel personen was dit niet leuk. Het was moeilijk om je goed aan alle maatregelen te houden. Bewoners moesten ook soms lange tijd op hun kamer blijven. Dit noemen we ‘in isolatie’. Ze mochten dan geen bezoek ontvangen. Dit was extra vervelend, omdat er al weinig bezoek mocht komen. Linsey de Haas, assistent-medewerker bij Werkpost Driepunt Druten heeft ook veel last gehad van de coronamaatregelen. In deze video vertelt zij daar meer over. Klik op de afbeelding om de video van Linsey te bekijken. Opent de video niet via bovenstaande afbeelding? Klik dan hier.     Lees verder