Voor jou zetten we graag een stapje extra

Gewoon meedoen

Als ouder weet je hoe belangrijk het is dat je kind lekker in z’n vel zit en gewoon mee kan doen. Maak je je zorgen over de ontwikkeling van je kind? Dan is Driestroom er, voor je kind en voor jou. Bij alles wat we doen staat een ding centraal: jullie alledaags geluk.​ Onze vraag: hoe kunnen we daaraan bijdragen? Klik op de button en bekijk een filmpje van ons Alledaags gelukmodel.

Driestroom, alledaags geluk, onbeperkt meedoen, begeleiding en ondersteuning

Alledaags geluk

Driestroom levert een bijdrage aan het alledaagse geluk van anderen. Dat is onze missie, iets waar we als hele organisatie voor gaan. Alledaags geluk zit in kleine dingen. In een vriendelijk woord, een glimlach en een schouderklopje. In aandacht voor een ander.
Alledaags gelukmodel

Nieuws

Nieuwsoverzicht
10mei Nieuws - 10 mei 2021

Thuiskomen bij Spetters


“Het was alsof we thuiskwamen bij Spetters. De sfeer was gelijk goed”, vertelt Corrie Beks, de moeder van Sophie. Sophie is een vrolijke én ondeugende dame van bijna 20 jaar. Ze heeft een verstandelijke beperking. Sinds 2 jaar gaat Sophie naar Spetters. “Sophie is weer helemaal zichzelf!” Spetters Spetters in Nijmegen biedt dagbesteding aan jongeren en jongvolwassenen met een ernstig meervoudige beperking. “De eerste dag was gelijk goed. Er lag een mat met daarop allemaal speelgoed voor Sophie klaar.” Sophie communiceert via pictogrammen en gebaren, ze praat niet. Ze heeft een eigen willetje en wil graag haar eigen gang gaan. Helaas liep Corrie hier bij vorige plekken wel tegenaan. “De deur van de klas zat dan dicht, Sophie kon niet even weg lopen van de drukte. Het beperkte haar. Haar reactie was automutileren, zichzelf pijn doen. We zagen Sophie helemaal verdwijnen, ze kon zichzelf niet zijn. Bij Spetters kan ze alle kanten op. De deur staat open en er is zelfs een ruimte voor haar ingericht waar ze zichzelf even kan terug trekken, zo fijn!”  Schommelen Een dag bij Spetters bestaat uit bewegen, snoezelen en activiteiten. Voor Sophie is schommelen een favoriet. En eten, daar maak je Sophie ook blij mee. De begeleiders van Spetters passen het programma aan op de jongeren. “Sophie houdt van eten. Als ze alleen al eten ziet, kan ze niet meer wachten. Maar dat is tegelijkertijd ook frustrerend voor haar want ze moet vaak wel even wachten. Bij Spetters zetten ze het eten altijd op tafel klaar. De andere jongeren zitten in een rolstoel. Maar Sophie niet, zij wil gelijk aanvallen. Nu schermen ze het eten af zodat Sophie het nog niet kan zien. Ze houden rekening met Sophie”, vertelt Corrie. Stimuleren Met verschillende materialen stimuleren de begeleiders de ontwikkeling van de jongeren, denk bijvoorbeeld aan een spelcomputer. Ook stimuleren ze de zintuigen aan de hand van persoonlijke zintuiglijke verhalen. Bij Spetters maken ze gebruik van de LACCS methode. De eerste en misschien wel belangrijkste pijler is de ‘l’ van Lichamelijk welzijn. Pas als de jongere goed in zijn vel zit, kan er verder gewerkt worden aan Alertheid, Contact, Communicatie en Stimuleren. “Het is een mooie methode. Ik pas het thuis ook toe. Als Sophie niet lekker in haar vel zit, kun je de rest ook wel vergeten”, vertelt Corrie. Spetters heeft sinds een tijdje een nieuwe groep, Bubbel. Sophie zit op deze groep. “Je ziet dat de jongeren elkaar uitdagen. Laatst zat één van de jongens samen met Sophie op een skelter, ze genoot!” Sophie’s plek Spetters is echt Sophie’s plek. “We hebben onze vrolijke meid weer terug. Ze lacht en is blij. Ze onderneemt weer van alles en is lekker actief. Dat komt echt omdat ze bij Spetters op haar plek is. Ik hoop dat Sophie nog lang naar Spetters kan gaan”, besluit Corrie. Dat kan zeker. Spetters is er voor jongeren en jongvolwassenen. Er is geen maximale leeftijd tot wanneer ze bij Spetters terecht kunnen. Zolang de jongere er maar op zijn plek is, dat is het belangrijkste.  Meer informatie?  Er is bij Spetters nog plek voor jongeren en volwassenen met een ernstige meervoudige beperking die graag een leuke, gezellige en sfeervolle dagbestedingsplek willen. Dus wil je eens komen kijken en ervaren hoe een dag bij Spetters eruit ziet? Schroom dan niet om te bellen! Spetters 06 – 123 36 498. Lees hier meer over Spetters.     Lees verder
03mei Nieuws - 03 mei 2021

DROOM! appeltaart verdient Gouden Bekroning


DROOM! appeltaart van DROOM! is door het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen Bekroond met Goud. Hiermee voldoet het product aan strenge kwaliteitseisen en onderscheidt het zich van andere producten. DROOM! mag de titel de komende 6 maanden voeren voor DROOM! appeltaart. Bakkers die kwalitatief hoogwaardige producten bakken, komen in aanmerking voor een Gouden Bekroning. Tijdens de keuring, die wordt uitgevoerd door de keurmeesters van het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen, wordt naar diverse aspecten van het product gekeken. De geanonimiseerde producten worden beoordeeld op bijvoorbeeld vorm, kleur, geur en smaak/aroma. De lat ligt hoog Om in aanmerking te komen voor een Gouden Bekroning moet het product aan hoge eisen voldoen. De score wordt uitgedrukt in maximaal 5 gouden medailles per onderdeel. Wanneer een product op 3 onderdelen de maximale score haalt en op alle andere onderdelen niet lager scoort dan een 4, verdient het de titel Bekroond met Goud. DROOM! appeltaart van DROOM! en andere met Goud Bekroonde producten zijn voor de consument herkenbaar door de gouden zegel. Alle producten die met Goud Bekroond worden, zijn terug te vinden op de website www.bekroondmetgoud.nl DROOM! de Landerij DROOM! de Landerij is het sociale horeca hart van Landerij De Park in Elst (Gld.) DROOM! de Landerij is een sociale onderneming. Mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, nieuwkomers of mensen met bijvoorbeeld psychische problemen krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen. Professionals uit de horeca en vanuit de zorg begeleiden de assistent-medewerkers. Eén van die professionals is Serge Rübsamen, de banketbakker van DROOM! de Landerij. Hij is ontzettend verrast met de bekroning van de DROOM! appeltaart. “Elke dag maak ik samen met 6 á 7 assistent-medewerkers zo’n 50 appeltaarten. We gaan altijd voor kwaliteit, in alles wat we doen en wat de reden ook is. Meedoen aan deze bekroning betekent dat je niet weet wanneer de keurmeester komt. De dag dat de keurmeester kwam hadden we minder appeltaarten gemaakt dan normaal. Er was minder te kiezen om te laten keuren. Maar eigenlijk maakte dat voor ons niet uit. Kwaliteit, dat is waar we voor gaan. Dankzij de titel weten we dat de appeltaart zoals we hem nu maken goed is en zo houden we de taart dus ook.” Voor de banketbakker is de titel heel belangrijk. De assistent-medewerkers wisten dat we opgingen voor de bekroning. Het behalen van de titel zorgde voor verschillende reacties. “De ene assistent-medewerker was enthousiast, de andere keek alleen even op en ging daarna lekker aan het werk. Het is een uitdaging om met deze doelgroep zo’n hoog kwalitatief product te maken. Maar we kunnen het! We zijn een goed team.” Het Nederlands Bakkerij Centrum Het Nederlands Bakkerij Centrum is het kennis- en adviescentrum voor de bakkerij. Bij het Nederlands Bakkerij Centrum werken diverse keurmeesters met een lange staat van dienst in de bakkerijsector. De keuringen van het Bakkerij Centrum zijn objectief en onafhankelijk en worden al ruim 100 jaar uitgevoerd.   Lees verder
26apr Nieuws - 26 april 2021

Stichting Vrienden van Driestroom draagt bij aan uitbreiding Werkpost Groen


Stichting Vrienden van Driestroom zet zich in voor het alledaags geluk van cliënten van Driestroom en cliënten van zorgondernemers, verbonden aan Driestroom. Of het nu gaat om activiteiten, speeltoestellen, extra hulpmiddelen, een uitstapje of grotere projecten. Het zijn allemaal voorbeelden waar Vrienden van Driestroom graag haar financiële steun aan wil geven, omdat dit niet uit reguliere budgetten betaald kan worden. Dankzij de steun van Vrienden van Driestroom zijn dan ook al vele mooie projecten gerealiseerd.   Uitbreiding Werkpost Groen  Een van de projecten waar Vrienden van Driestroom aan heeft bijgedragen is de uitbreiding van Werkpost Groen. Werkpost Groen heeft twee locaties en is vorig jaar uitgebreid met een derde locatie. Naast de bijdrage van Vrienden van Driestroom hebben ook het Dr. C.J. Vaillant Fonds en Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg bijgedragen aan het kunnen uitbreiden van deze mooie groene werkpost. Werkpost Groen is een kleinschalige hoveniers-werkpost, waar assistent-medewerkers kennis maken met het hoveniersvak en dit eigen maken door middel van coaching en begeleiding. Ook worden arbeidsvaardigheden bijgebracht, zoals op tijd op je werk zijn. Werkpost Groen verricht diverse groenwerkzaamheden in de brede regio van Arnhem en Nijmegen en werkt hierbij samen met verschillende opdrachtgevers. Ook heeft Werkpost Groen een nauwe samenwerking met de Groen-opleiding van Helicon Nijmegen en veel contacten met andere groen-ondernemingen, waarnaar assistent-medewerkers eventueel kunnen doorstromen.    Een inkijkje..  Dankzij de bijdragen van Vrienden van Driestroom, het Dr. C.J. Vaillant Fonds en Stichting Vermogensbeheer Hoogeland Zorg heeft Werkpost Groen onder meer gereedschappen, materialen, werkkleding en een bus kunnen aanschaffen. Rosien Hamaker, teamleider Werkpost Groen, geeft een mooi inkijkje in de opstart van de uitbreiding.   Begin 2020 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de uitbreiding van Werkpost Groen, zodat we vanaf april 2020 van start konden gaan met onze derde locatie. Gereedschap en machines werden aangeschaft, de bus was besteld, de geschikte begeleider hadden we gevonden, de eerste opdrachten kwamen binnen. Maar vlak voordat we kennis zouden maken met de assistent-medewerkers vanuit het Regionaal Werkbedrijf Nijmegen brak corona uit en kregen we te maken met een lockdown. Alles lag stil. De levering van de bus was vertraagd. Maar het gras begon flink te groeien. Om toch aan onze verplichting qua groenonderhoud te voldoen, zijn we met een geleende bus als begeleiders zelf begonnen.   Gelukkig konden we in mei 2020 toch van start. Na maanden thuis zitten, hadden de assistent-medewerkers verschrikkelijk veel zin in deze nieuwe stap. Hinkend tussen de coronaregels door hebben we een goede start kunnen maken. Het begin stond in het teken van elkaar leren kennen. We hebben de assistent-medewerkers veel ruimte gegeven voor input. Zij hadden voorheen in andere groenprojecten gewerkt en hun ervaring was zeer bruikbaar. Dat kwam ook ten goede aan de sfeer.   Toen het allemaal net een beetje gewoon begon te worden, kwam in december 2020 eindelijk de nieuwe bus. Wat een genot! Van een hele oude, rammelende bus waar de verwarming het niet van deed naar een nieuwe bus, van alle gemakken voorzien. De groep is inmiddels gegroeid tot vier personen. Dat hadden er meer kunnen zijn, maar door corona willen we niet te veel mensen in een bus plaatsen. We hebben dus gewoon al een wachtlijst. Ook leuk om te vermelden is dat we één van de assistent-medewerkers in dienst hebben genomen. Daarnaast krijgen we gelukkig ook steeds meer opdrachten. Er waren al wel toezeggingen gedaan, maar door corona werd de opdrachten veelal uitgesteld. We zijn erg blij met de uitbreiding van Werkpost Groen. We hopen, als de coronamaatregelen het weer toelaten, ook andere deelnemers te kunnen laten starten.  Wilt u ook Vriend van Driestroom worden? Ga dan naar www.driestroom.nl/vriendenvandriestroom en meld u aan! De steun van Vrienden van Driestroom is onmisbaar.      Lees verder
Driestroom-Elst-6659

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

We helpen je graag verder!