Keuzes maken met het oog op de kinderen

31 maart 2021

De school is uit, de kinderen zijn net opgehaald om naar huis gebracht te worden, de stoelen staan op de tafels en de spullen zijn opgeruimd. Er heerst een serene rust in het klaslokaal. “Het was weer een heerlijke werkdag. Ik heb weer stappen gezet met één van de kinderen en dat is echt fijn,” vertelt ambulant begeleider Patty de Fockert. Zij is onderdeel van het team Zorg Binnen Onderwijs (ZBO) van Driestroom. Op het Lichtenbeek college in Arnhem, speciaal onderwijs voor kinderen in de leeftijd van vier tot dertien jaar, biedt Patty samen met haar andere ZBO-collega’s extra individuele begeleiding aan kinderen. Hoe was dit toen de scholen vanwege de lockdown dicht zaten?

“Ik heb keuzes gemaakt. Keuzes die invloed hadden op mijn werk en op mijn persoonlijke situatie. Ik koos ervoor om voor een bepaalde tijd een kind bij hem thuis te begeleiden. Een ouder van het kind was herstellende van een ernstige ziekte en behoorde daardoor tot de risicogroep. Ik begeleidde het kind door schoolse activiteiten thuis te doen, door hem hierbij te ondersteunen. Omdat de ouder tot een risicogroep behoorde, kon en wilde ik geen andere kinderen begeleiden. En persoonlijk betekende mijn keuze dat mijn sociale contacten op een laagje pitje stonden. Zo heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen mijn eigen moeder niet eens meer bezoeken,” vertelt Patty. Zo zorgde Patty ervoor dat ze wel dat ene kind de nodige begeleiding kon bieden.

Structuur

Half mei mochten de kinderen weer naar school. Patty: “Dat was voor de kinderen wel weer wennen hoor. Hier op school moeten de kinderen bepaalde dingen, we volgen een structuur. Zo hebben we een oefening dat de kinderen etenswaren moeten proeven om zo de verschillende smaken te ervaren. Sommige kinderen willen dat niet of geven op voorhand aan dat ze het niet lusten. Aan deze oefening moeten ze wel mee doen. Thuis is de structuur soms minder aanwezig. En dat merkten we toen de kinderen na de lockdown weer op school kwamen.”

Alle kinderen kunnen weer naar school

In de klas van Patty en haar drie onderwijscollega’s zitten 12 kinderen, zeven daarvan krijgen individuele begeleiding van Patty. Vanwege de coronamaatregelen konden niet alle kinderen tegelijk op school komen. De ruimte is geschikt voor maximaal drie volwassenen, alleen zo kunnen zij onderling de anderhalve meter afstand tot elkaar bewaren. “Simpelweg omdat we niet genoeg ruimte hadden om op een veilige manier de kinderen het onderwijs en de zorg te bieden die zij nodig hebben,” legt Patty uit. De ouders snapten dit volledig. Patty: “Gelukkig hebben we nu een ruimte erbij zodat wij als collega’s afstand kunnen houden en alle kinderen weer naar school kunnen komen.”

Knuffelen

De anderhalve-meter-afstands-regel heeft het werk van Patty veranderd. Ook de andere coronamaatregelen hebben invloed. Zo dragen alle volwassenen op de gangen van de school een mondkapje. En Patty is ondertussen ook al drie keer getest op het coronavirus. Patty: “Dat vind ik wel heftig hoor. Bij elke snotneus denk je het ‘het zal toch niet?’. Maar het afstand houden is toch wel het meest lastige. Gelukkig hoeft dit niet tot de kinderen, die knuffelen we bij wijze van spreken de hele dag door. Voor sommige kinderen is deze nabijheid ook de enige manier van communiceren en dat is echt heel belangrijk.”

 

X

Alle Driestroom groepsvervoer rijdt dinsdag 16 februari weer. Houd rekening met vertragingen. 

Wij hebben geen cookies, wel appeltaarten!

Op onze website maken we wel gebruik van cookies. De enige cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van onze website en zorgen voor een sneller en gemakkelijker gebruik ervan. Omdat wij geen analytische cookies gebruiken of cookies voor marketing, vragen wij je ook geen toestemming daarvoor. Lees meer in onze privacystatement.

Weten waarom wij appeltaarten hebben in plaats van cookies? Je leest het hier