9,2

Op basis van 32 reviews32 reviews op Zorgkaart Nederland

menu
Homepage

Medezeggenschap in beeld - Kristel van de Kamp

2023-02-14
  • Medezeggenschap

In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Kristel van de Kamp haar verhaal.

Betrokkenheid, contact en groei

Kristel van de Kamp is beleidsmedewerker bij het Bestuursbureau van Driestroom. Zij ondersteunt de organisatie bij allerlei beleidsthema’s, waaronder medezeggenschap. Kristel: “Ik ondersteun de Raad van Bestuur en directeuren in het contact met de cliëntenraden, schrijf advies- en instemmingsvragen, bereid vergaderingen voor en ondersteun het team medezeggenschap om samen de medezeggenschap binnen Driestroom te versterken. Bij alles wat we doen zorg ik ervoor dat we voldoen aan de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Het leukste aan mijn werk op het gebied van medezeggenschap is het direct contact met de leden van de cliëntenraden. Het is mooi om te zien hoe betrokken zij zijn en durven te zeggen wat ze ergens van vinden. De manier waarop ze dat doen, is vaak heel verschillend. De een geeft voorzichtig feedback en weegt de woorden zorgvuldig af, terwijl de ander het er zo uitgooit. Van deze verschillen kan ik erg genieten.”

Dubbele rol

Kristel: “Het belangrijkste vind ik dat we als Driestroom ervoor zorgen dat de zorg en ondersteuning die we bieden, zo wordt vormgegeven dat het aansluit bij de wensen van de mensen die we ondersteunen. En dat we dus elk nieuw project of beleid afstemmen met de mensen die het aangaat.” De rol van Kristel hierin is dubbel. Kristel: “Aan de ene kant vind ik het belangrijk dat ik stuur op het voldoen aan de Wmcz, aan de andere kant vind ik het minder relevant of iets van de wet moet. Het gaat er volgens mij juist om dat we als Driestroom kijken of iets veel impact heeft op onze bewoners of assistent-medewerkers, en dat we het dan altijd voor moeten leggen aan hen. Ongeacht of het van de wet moet.”

Aanbesteding vervoer

Kristel: “Om een voorbeeld te noemen. Een paar jaar geleden is het vervoer opnieuw aanbesteed. In de Wmcz staat dat het niet advies- of instemmingsplichtig is. Echter voor de meeste mensen die wij ondersteunen, is vervoer essentieel. Zij zitten vaak twee keer per dag in de taxi. Daarom hebben we gezorgd dat de cliëntenraad mee kon denken bij de aanbesteding, zodat we het, voor iedereen, goed kunnen regelen. Dat is voor mij ook de kern van medezeggenschap. Dat de mensen die we ondersteunen zoveel mogelijk mee kunnen denken, praten en beslissen over dingen die voor hen belangrijk zijn. Zodat ze hun leven zo fijn mogelijk kunnen leiden op een manier die bij hen past. Ik vind dat we ons daar nog veel bewuster van mogen zijn.”

Succesvolle combinatie

Kristel: “Waar ik het meest trots op ben, is dat ik zie hoe de cliënten in de cliëntenraad groeien. Hoe voorzichtig en verlegen ze binnenkwamen, hoe goed hun vragen en adviezen nu zijn. Zo krijgen we ook steeds betere feedback terug vanuit de raad.” Binnen Driestroom is er de Centrale Cliëntenraad (CCR) met daaronder de Kolomraad Werk & Ondersteuning (CRW), de Kolomraad Zorg (CRZ) en de Kolomraad Kind, Jeugd en Gezin (CRKJ). Daaronder hebben (bijna) alle locaties een eigen lokale raad. De raden bestaan uit cliënten en soms uit verwanten of een combinatie van beiden. De leden van de Kolomraad Zorg zijn bewoners en verwanten. Kristel: “In deze raad is het mooi om te zien hoe de combinatie tussen verwanten en bewoners een succes is. Hoe ze op elkaar aansluiten, hoe ze allebei vanuit verschillende visies punten inbrengen, hoe ze elkaar bevragen en hoe ze beiden hun best doen om rekening te houden met elkaar. Dat is mooi om te zien.”

Medezeggenschap doen we samen

Ondanks alle genomen en nog te nemen stappen in medezeggenschap blijft het in sommige delen van de organisatie lastig om medezeggenschap goed in te richten en voldoende leden te hebben. Kristel: “Sommige delen van de organisatie zijn wat versnipperd. We buigen ons nu over de vraag hoe we daar medezeggenschap zo efficiënt mogelijk kunnen vormgeven, zodat ook zij kunnen meepraten, denken en beslissen. Bij veel locaties kunnen we nog nieuwe leden gebruiken. Dus bij deze doe ik ook gelijk de volgende oproep: wil jij meepraten, meedenken en meebeslissen over onderwerpen die jou en jouw medebewoners of mede assistent-medewerkers aangaan? Neem contact met ons op! Want medezeggenschap doen we samen!”