Medezeggenschap in beeld | Kristel van de Kamp

14 februari 2023

In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Kristel van de Kamp haar verhaal. 

Betrokkenheid, contact en groei 

Kristel van de Kamp is beleidsmedewerker bij het Bestuursbureau van Driestroom. Zij ondersteunt de organisatie bij allerlei beleidsthema’s, waaronder medezeggenschap. Kristel: “Ik ondersteun de Raad van Bestuur en directeuren in het contact met de cliëntenraden, schrijf advies- en instemmingsvragen, bereid vergaderingen voor en ondersteun het team medezeggenschap om samen de medezeggenschap binnen Driestroom te versterken. Bij alles wat we doen zorg ik ervoor dat we voldoen aan de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Het leukste aan mijn werk op het gebied van medezeggenschap is het direct contact met de leden van de cliëntenraden. Het is mooi om te zien hoe betrokken zij zijn en durven te zeggen wat ze ergens van vinden. De manier waarop ze dat doen, is vaak heel verschillend. De een geeft voorzichtig feedback en weegt de woorden zorgvuldig af, terwijl de ander het er zo uitgooit. Van deze verschillen kan ik erg genieten.”  

Dubbele rol 

Kristel: “Het belangrijkste vind ik dat we als Driestroom ervoor zorgen dat de zorg en ondersteuning die we bieden, zo wordt vormgegeven dat het aansluit bij de wensen van de mensen die we ondersteunen. En dat we dus elk nieuw project of beleid afstemmen met de mensen die het aangaat.” De rol van Kristel hierin is dubbel. Kristel: “Aan de ene kant vind ik het belangrijk dat ik stuur op het voldoen aan de Wmcz, aan de andere kant vind ik het minder relevant of iets van de wet moet. Het gaat er volgens mij juist om dat we als Driestroom kijken of iets veel impact heeft op onze bewoners of assistent-medewerkers, en dat we het dan altijd voor moeten leggen aan hen. Ongeacht of het van de wet moet.” 

Aanbesteding vervoer 

Kristel: “Om een voorbeeld te noemen. Een paar jaar geleden is het vervoer opnieuw aanbesteed. In de Wmcz staat dat het niet advies- of instemmingsplichtig is. Echter voor de meeste mensen die wij ondersteunen, is vervoer essentieel. Zij zitten vaak twee keer per dag in de taxi. Daarom hebben we gezorgd dat de cliëntenraad mee kon denken bij de aanbesteding, zodat we het, voor iedereen, goed kunnen regelen. Dat is voor mij ook de kern van medezeggenschap. Dat de mensen die we ondersteunen zoveel mogelijk mee kunnen denken, praten en beslissen over dingen die voor hen belangrijk zijn. Zodat ze hun leven zo fijn mogelijk kunnen leiden op een manier die bij hen past. Ik vind dat we ons daar nog veel bewuster van mogen zijn.” 

Succesvolle combinatie 

Kristel: “Waar ik het meest trots op ben, is dat ik zie hoe de cliënten in de cliëntenraad groeien. Hoe voorzichtig en verlegen ze binnenkwamen, hoe goed hun vragen en adviezen nu zijn. Zo krijgen we ook steeds betere feedback terug vanuit de raad.” Binnen Driestroom is er de Centrale Cliëntenraad (CCR) met daaronder de Kolomraad Werk & Ondersteuning (CRW), de Kolomraad Zorg (CRZ) en de Kolomraad Kind, Jeugd en Gezin (CRKJ). Daaronder hebben (bijna) alle locaties een eigen lokale raad. De raden bestaan uit cliënten en soms uit verwanten of een combinatie van beiden. De leden van de Kolomraad Zorg zijn bewoners en verwanten. Kristel: “In deze raad is het mooi om te zien hoe de combinatie tussen verwanten en bewoners een succes is. Hoe ze op elkaar aansluiten, hoe ze allebei vanuit verschillende visies punten inbrengen, hoe ze elkaar bevragen en hoe ze beiden hun best doen om rekening te houden met elkaar. Dat is mooi om te zien.” 

Medezeggenschap doen we samen 

Ondanks alle genomen en nog te nemen stappen in medezeggenschap blijft het in sommige delen van de organisatie lastig om medezeggenschap goed in te richten en voldoende leden te hebben. Kristel: “Sommige delen van de organisatie zijn wat versnipperd. We buigen ons nu over de vraag hoe we daar medezeggenschap zo efficiënt mogelijk kunnen vormgeven, zodat ook zij kunnen meepraten, denken en beslissen. Bij veel locaties kunnen we nog nieuwe leden gebruiken. Dus bij deze doe ik ook gelijk de volgende oproep: wil jij meepraten, meedenken en meebeslissen over onderwerpen die jou en jouw medebewoners of mede assistent-medewerkers aangaan? Neem contact met ons op! Want medezeggenschap doen we samen!” 

 

Ook voor jou interessant

09jan Nieuws - 09 januari 2023

Medezeggenschap in beeld | Peter van den Hoff


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Peter van den Hoff zijn verhaal.  Het is leerzaam in de raad Midden in de Nijmeegse wijk Gildekamp woont Peter van den Hoff. Hij woont hier al 33 jaar en wil ook niet meer weg. Zijn favoriete plekje thuis is zijn tuin. Hier geniet hij van de zingende vogels, de bloemen, planten en zijn kat Toet die rondloopt in de tuin. Peter is een echte natuurliefhebber. Dat blijkt ook wel uit zijn andere hobby: fotografie. En dan met name het fotograferen van alles wat met de natuur te maken heeft, zoals libellen en konikpaarden. Sinds december 2021 is Peter lid van de lokale raad van woonlocatie Gildekamp en de kolomraad Zorg (CRZ). Peter: “Ik vind het erg leerzaam om in deze twee raden te zitten.”   Overzicht houden  Peter krijgt ondersteuning van de begeleiders van woonlocatie Gildekamp, even verderop in de wijk. Zij begeleiden hem bij het op orde houden van zijn huis en de administratie. Peter: “Vanwege mijn lichte vorm van autisme vind ik het moeilijk om goed overzicht te houden. Zowel in huis als bij het doen van mijn administratie. Mijn koelkast hangt daarom vol met boodschappenlijstjes en herinneringen voor afspraken. Zo heb ik toch overzicht en vergeet ik niks.”  Vergaderen is leuk  In de kolomraad en lokale raad creëren de leden overzicht door vooraf een duidelijke agenda op te stellen. Peter: “Door deze agenda weten we precies welke onderwerpen we gaan bespreken en wie welk onderwerp vertelt. Ieder lid kan onderwerpen inbrengen in de vergadering. Ik vind het leerzaam om te zien hoe zo’n onderwerp dan vervolgens besproken wordt, welke meningen er zijn en hoe je tot een conclusie komt. Vergaderen is leuk, ik word er blij van!”  Gebruik van picto’s   Peter: “Toen ik net in deze twee raden zat, heb ik vooral veel geluisterd. Inmiddels heb ik ook al wat punten ingebracht. Bijvoorbeeld wat corona doet bij mensen met autisme. Ik heb hier een video van laten zien en aan de hand van deze video zijn we het gesprek met elkaar aangegaan. Wel merk ik dat sommige onderwerpen in de raad voor mij soms nog moeilijk te begrijpen zijn. Dan vraag ik aan de andere raadsleden of aan Esther Oelen, coach cliëntmedezeggenschap, om mij uit te leggen wat dat onderwerp precies betekent en wat ze van mij verwachten. Ik vind het dan ook jammer dat we nog geen picto’s gebruiken in de raad. Picto’s werken goed voor mij, zo begrijp ik vaak snel wat het onderwerp betekent. Dus dat is iets wat ik nog wil bespreken in een volgende vergadering.”   In contact  Peter: “Ik vind het goed dat er lokale raden en kolomraden zijn. Zo krijgt iedereen de kans om mee te praten over belangrijke onderwerpen die je woon- of werklocatie aangaan. Je kunt je mening geven en er wordt naar je geluisterd. Naast de invloed die je als raad kunt uitoefenen, zijn de vergaderingen voor mij ook sociale momenten. Je hebt contact met anderen en je praat met elkaar ook over onderwerpen die niet op de agenda staan. Ik kijk dan ook altijd weer uit naar een volgende vergadering.”    Lees verder
12dec Nieuws - 12 december 2022

Medezeggenschap in beeld | Lokale raad Diepvoorde en Huissteden


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertellen de leden van de lokale raad van Diepvoorde en Huissteden hun verhaal. Zeggen wat je vindt Vandaag zijn we in gesprek met Willy, Leander, Arthur, Bep, Bianca, Jeanet, Marian, Riana en Eric. Ofwel: de lokale raad van woonlocatie Diepvoorde en Huissteden. Op Frits en Edwin na is dit de complete raad. Waarom zijn zij lid geworden van de raad? En wat vinden ze belangrijk aan medezeggenschap? In deze editie van Medezeggenschap in beeld vertellen ze het ons. Combinatie  Diepvoorde bestaat uit zes gekoppelde woningen waar 21 bewoners wonen. Begeleiding is hier 24 uur per dag aanwezig. Even verderop in de wijk wonen nog negen bewoners zo zelfstandig mogelijk, deze locatie heet Huissteden. De lokale raad is een combinatie van bewoners van Diepvoorde en Huissteden. Frits, Bep en Arthur wonen bij Huissteden, de overige bewoners bij Diepvoorde. De lokale raad vergadert zo’n acht tot tien keer per jaar. Naast cliëntcoach Ellen sluiten ook altijd persoonlijk begeleider Marieke en begeleider Wisse aan. De behandelcoördinator en teamleider sluiten aan bij de vergadering wanneer noodzakelijk en/of op uitnodiging.  Voor elkaar opkomen Riana is het nieuwste lid van de raad. Riana: “Ik woon sinds begin 2022 bij Diepvoorde en heb het goed naar mijn zin. Vooral de ruime tuin vind ik fijn. Ik ben eerst een keer gaan kijken bij de vergadering. Daarna heb ik besloten om er ook bij te gaan.” Voorzitter van de lokale raad is Leander. Hij heeft het stokje overgenomen van een oud-bewoner na een officiële verkiezing. Leander: “Het voorzitterschap bevalt me goed. Ik vind het belangrijk om aandachtspunten in te brengen die te maken hebben met het moderniseren van dingen. Zoals de luchtzuivering, het tuingereedschap, maar ook hoe de begeleiding met ons omgaat en het meubilair van de woonlocatie. Dit doe ik, zodat we er samen voor zorgen dat alle bewoners zo fijn mogelijk kunnen leven bij Diepvoorde en Huissteden. We komen voor elkaar op.” Jeanet sluit zich daarbij aan: “Ik wil zelf kunnen beslissen en niet dat er voor mij beslist wordt.” Meepraten  Ook Arthur, Bianca en Eric vinden het fijn om mee te kunnen denken en praten in de raad en zijn daarom lid geworden. Naast het inbrengen van punten, vindt Marian het vooral fijn om mee te luisteren. Marian: “Door lid te zijn van de raad ben ik goed op de hoogte van wat er speelt.” Willy: “In de raad leren we ook om naar elkaar te luisteren, ervaren we hoe iedereen is en zien we wat we voor elkaar kunnen betekenen.” Natuurlijk praten de leden ook over gezellige onderwerpen. Bep: “We vonden het weer tijd worden voor een groot uitstapje, dus hebben we in de raad gepraat over waar we naartoe kunnen gaan. Het is de Efteling geworden. Ook organiseren we vanuit de raad andere activiteiten, zoals spelletjesavonden. We kijken dan of dit binnen de begroting past of hoe we het anders kunnen regelen.” Vaste begeleiders  Het rooster van de begeleiding is een terugkerend onderwerp tijdens de raadsvergadering. Begeleider Marieke: “We vragen aan onze bewoners wat ze vinden dat goed gaat, wat beter kan en wat hun wensen zijn. Alle bewoners vinden het fijn om vaste begeleiders te hebben. Hier proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden, alleen lukt dat helaas niet altijd, bijvoorbeeld in tijden van vakantie. In een volgende vergadering kijken we dan terug naar die periode, zodat de bewoners kunnen aangeven hoe die periode voor hen is geweest. Deze feedback nemen wij dan weer mee.” Leander vult aan: “Als je je mening niet geeft, dan vult de begeleiding voor jou in, wat zij denken dat je bedoelt of nodig hebt. Dat is niet goed, want ze gaan niet af op jouw mening, maar vullen het zelf in. Je moet daarom altijd kunnen zeggen wat je vindt, of het nou goed of slecht is.” In je kracht staan  Marieke: “Mede door de lokale raad is er bij ons in het team meer bewustwording gekomen in het omgaan met autonomie van bewoners. Iedereen mag zijn of haar eigen keuze maken. Soms gebeurt het nog weleens dat wij als begeleiding in al het goeds dat we voor iemand willen doen, iets te snel gaan. Dan spreken we elkaar daarop aan en anders spreken de bewoners ons erop aan, wat heel goed is. Het is mooi om te zien dat alle raadsleden steeds beter hun mening kunnen en durven geven. Je ziet dat ze zichzelf ontwikkelen en ontplooien. Daar ben ik trots op en daar leer ik ook weer van. Ik ben dit werk ten slotte gaan doen om mensen in hun kracht te zetten. En dat kunnen de raadsleden en andere bewoners van Diepvoorde en Huissteden gewoon heel goed.”    Lees verder
07nov Nieuws - 07 november 2022

Medezeggenschap in beeld | Alma Hoti


In de serie ‘Medezeggenschap in beeld’ laten we verschillende portretten zien van mensen die binnen Driestroom een bijdrage leveren aan medezeggenschap. Wat zijn hun drijfveren? Hoe waardevol is medezeggenschap en wat levert het op? In deze editie vertelt Alma Hoti haar verhaal. Laten we het vooral samen doen! Alma Hoti werkt vier dagen per week bij De Waspartner. Alma: “De werkzaamheden zijn leuk, de sfeer is goed en er werken fijne mensen. Ook wil ik mezelf graag verder ontwikkelen en bij De Waspartner krijg ik hier de kans voor.” Alma ontwikkelt zich ook door lid te zijn van de kolomraad Werk & Ondersteuning (CRW). Alma: “In het begin vond ik het spannend om te zeggen wat ik ergens van vond in de raad. Ik vroeg me dan af ‘Zouden ze denken dat ik niet tevreden ben? Dat ik klachten heb over de begeleiding?’. Gelukkig werd mij snel duidelijk dat we in de raad alles kunnen bespreken, open naar elkaar kunnen zijn en dat deze angst onterecht is. We zitten in de raad om samen, met elkaar, dingen beter te doen en van elkaar te leren.”  Bijdragen aan meer alledaags geluk  Toen Alma vier jaar geleden voor de kolomraad Werk & Ondersteuning gevraagd werd, hoefde ze niet lang na te denken over haar antwoord. Alma: “Ik vind het belangrijk dat we de stem van bewoners en assistent-medewerkers laten horen. Dit vormt de basis voor goede ondersteuning. Daarom ben ik lid geworden. Zonder input van bewoners en assistent-medewerkers kunnen begeleiders en teamleiders alleen inschatten wat wij nodig hebben. Door echt uit te spreken wat er speelt en leeft kunnen zij de ondersteuning daar veel beter op afstemmen, wat natuurlijk weer bijdraagt aan meer alledaags geluk. Want als er thuis en op je werk naar je geluisterd wordt en rekening met je gehouden wordt, dan word je daar toch blij van en sta je positiever in het leven?”  Kolomraad en lokale raad  Met de ruime ervaring van Alma in de kolomraad heeft zij ook geholpen bij het opzetten van de lokale raad van De Waspartner. Alma: “Het is goed dat we bij De Waspartner nu ook een lokale raad hebben. Belangrijke onderwerpen uit de lokale raad neem ik mee naar de kolomraad en andersom. Assistent-medewerkers van De Waspartner weten me goed te vinden. Zo kwam er een assistent-medewerker naar me toe en vertelde dat ze het niet fijn vond dat haar vaste begeleider er niet meer was. Hierdoor waren er regelmatig wisselingen in begeleiders. Dit onderwerp heb ik meegenomen vanuit de lokale raad naar de kolomraad. Het resultaat is dat hier met teamleiders naar gekeken is en er roosteraanpassingen gedaan zijn, zodat er vaker dezelfde begeleiders zijn.”    Vooral doen!  Bij De Waspartner hangt een bord waar assistent-medewerkers hun onderwerpen of vragen voor de lokale raad op kunnen schrijven. Alma: “Iedereen mag en kan meedenken. Door dit bord vergeten we ook geen onderwerpen mee te nemen in de raad. Als assistent-medewerkers weten wij heel goed wat belangrijk is, omdat wij hier de hele week werken. Wettelijk gezien hebben we ook recht om op de hoogte gehouden te worden van bijvoorbeeld aankomende veranderingen. Hier spelen de lokale raad en de kolomraad een belangrijke rol in. Ik vind het belangrijk dat we bevraagd worden en er ook echt naar onze mening geluisterd wordt.”  Wel heeft Alma nog een goede tip voor alle raden. Alma: “Laten we in alle raden niet alleen praten en schrijven over belangrijke onderwerpen, maar het daarna vooral ook echt doen!” Een mooie tip om het verhaal van Alma mee af te sluiten.    Lees verder