Wilma Lowenthal

Transitiecoach
Het vinden van een goede stageplek is voor elke scholier een uitdaging. Past het bedrijf bij je? Wat zijn precies de werkzaamheden? Kan ik het werk wel? Voor jongeren die van het speciaal onderwijs af komen en hun ouders is deze zoektocht er ook. Gelukkig is Wilma Löwenthal, transitiecoach van Driestroom, er voor ze. Zij helpt deze leerlingen aan een passende werkervaringsplek binnen Driestroom.  

Werkervaringsplek 
Bij alle werkposten en dagbestedingslocaties van Driestroom krijgen leerlingen van het speciaal onderwijs de kans op ervaring op de doen en zich te ontwikkelen in het werkende leven. Voor een periode van een aantal maanden mogen ze even proeven aan het werk én aan Driestroom. “Ik vind het belangrijkste dat de leerling een mooie ervaring heeft, dat hij of zij zich mag en kan ontwikkelen. Dat ik een onderdeel daarvan mag zijn dat vind ik geweldig!”, vertelt Wilma. Na een stage stromen veel leerlingen uiteindelijk in bij Driestroom, zij gaan onder begeleiding van onze collega’s bij Driestroom aan het werk.  

Passende werkplek  
Wilma kent de Driestroomlocaties op haar duimpje. Regelmatig bezoekt ze locaties. “Om de sfeer te proeven. Maar ook om het werk te bekijken. Wat kunnen leerlingen hier gaan doen?” Het is voor haar werk heel belangrijk om van alle ontwikkelingen goed om te hoogte te zijn. Want tijdens een gesprek met de leerling, en vaak zijn de ouders er ook bij, haalt ze op wat de leerling precies wil. Gelijk gaan de radertjes in haar hoofd aan. Welke locaties passen bij deze leerling? Samen bekijken ze een aantal locaties, zodat hopelijk de leerling ergens een mooie werkervaring op kan gaan doen. “Ik zeg wel eens gekscherend ‘ik spreid het bed voor de leerling en daarna ben ik weg’. Dat is deels zo maar natuurlijk blijf ik wel betrokken bij ze maar op een andere manier. Als ik locaties bezoek kom ik heel veel leerlingen van ‘mij’ tegen, die zijn dan ingestroomd bij Driestroom en werken bij een van onze werkposten. Daar doe ik het dan voor!”  

Ook heeft ze regelmatig gesprekken met stagecoördinatoren op scholen. Samen bespreken ze de leerlingen en zoeken ze naar de perfecte stageplek. 

Wilma-Lwenthal-Werken-bij-6248

Ik vind het belangrijkste dat de leerling een mooie ervaring heeft, dat hij of zij zich mag en kan ontwikkelen. Dat ik een onderdeel daarvan mag zijn dat vind ik geweldig!

Wilma Lowenthal

Dromen worden werkelijkheid  
Wilma kan zich nog één meisje goed herinneren. “Ze was echt nog jong toen ik met haar en haar ouders om tafel zat. Zij had een duidelijke droom, ze wilde in de horeca werken. Haar ouders vonden dat best spannend, kan ze dit wel? DROOM! De Aam vond ik nog wat te hoog gegrepen voor haar maar ze kon wel bij de Eetage beginnen. Ze heeft er een tijdje werkervaring op gedaan maar uiteindelijk hoorde ik dat ze terug naar school is gegaan”, vertelt Wilma. “Na een tijdje kwam het meisje toch weer bij ons terug. Ik vond een plek voor haar bij Brasserie Bloem in Bemmel. Dat vond ik beter bij haar passen, Brasserie Bloem is toch wat kleinschaliger. Daar is ze uiteindelijk gestart. Haar droom werd werkelijkheid, dat is toch fantastisch!”